تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - استفتائات مقام معظم رهبری ادامه(احکام خمس)
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
س 998 : تأخیر پرداخت خمس تا سال آینده چه حكمى دارد؟
ج: تأخیر پرداخت خمس از سال خمسى به سال دیگر جایز نیست، هر چند هر وقت آن را بپردازد

اداى بدهى حاصل مى‏شود، مكلف پس از رسیدن سال خمسى تا خمس مالش را نداده، نمى‏تواند در آن تصرف كند، و اگر در آن قبل از پرداخت خمس تصرف كند مقدار خمس آن را ضامن است، و چنانچه با عین مال غیر مخمّس كالا یا زمین و یا مانند آنها بخرد، معامله در مقدار خمس فضولى و موقوف بر اجازه ولىّ امر خمس است، كه پس از اجازه ولىّ امر باید خمس آن كالا یا زمین را به قیمت فعلى حساب نماید و آن را بپردازد.
 
س 999 : من مالك مالى هستم كه مقدارى از آن نقد و مقدار دیگر به صورت قرض الحسنه نزد بعضى از افراد است و از طرفى به علت خرید زمین مسكونى مقروض هستم و باید یكى از چك‏هاى آن را چند ماه دیگر بپردازم، آیا جایز است بدهى زمین را از مبلغ مذكور (نقد و قرض الحسنه) كم كنم و خمس باقیمانده را بپردازم؟ و همچنین آیا زمینى كه براى سكونت خریدارى شده خمس دارد؟
ج: مالى كه از درآمد سال به بعضى افراد قرض داده‏اید اگر تا سر سال خمسى قابل وصول نباشد پرداخت خمس آن تا وصول نشده است واجب نیست، و اموالى كه از درآمد سال در دست شماست جایز است از آن، قبل از رسیدن سر سال خمسى، بدهى خود را كه مهلت آن چند ماه دیگر مى‏رسد بپردازید، ولى اگر در اثناى سال آن را در اداى قرض مصرف نكنید و سر سال خمسى شما برسد، نمى‏توانید قرض خود را از آن مبلغ استثنا كنید، بلكه واجب است خمس همه آن را بپردازید ولى اگر بنا دارید تمام یا قسمتى از آن را تا چند ماه دیگر صرف اداى بدهى خود نمائید و چنانچه بخواهید خمس آن را بپردازید باقیمانده وافى براى اداى بدهى نیست و از این بابت در زحمت و مشقت قرار مى‏گیرید، در این صورت پرداخت خمس آنچه را كه مى‏خواهید صرف اداى بدهى نمائید واجب نیست، و اما زمینى كه براى سكونت مورد نیاز از درآمد بین سال تهیه مى‏شود، خمس ندارد.
 
س 1000 : از آنجا كه تا كنون ازدواج نكرده‏ام، آیا جایز است مقدارى از مالى را كه در حال حاضر دارم، براى هزینه‏هائى كه در آینده به آنها نیاز دارم، پس انداز كنم؟
ج: پس انداز درآمد سال اگر براى هزینه ازدواج در چند ماه آینده باشد به نحوى كه اگر خمس آن را بپردازید نتوانید تمام هزینه ازدواج را تامین نمائید، خمس ندارد.
 
س 1001 : سر سال خمسى من آخر ماه دهم از هر سال است، آیا حقوق ماه دهم را كه در آخر آن مى‏گیرم خمس دارد؟ و آیا اگر بعد از دریافت، مقدار باقیمانده آن را (كه طبق عادت، هر ماه پس انداز مى‏شود) به همسرم هدیه كنم، خمس به آن تعلق مى‏گیرد؟
ج: حقوقى كه قبل از سال خمسى دریافت مى‏كنید و یا قبل از آخرین روز سال خمسى قابل دریافت است، پرداخت خمس مقدار زائد بر مؤونه سال آن واجب است. واما آنچه به همسر خود یا به دیگرى هدیه مى‏نمائید، اگر به قصد فرار از خمس نباشد و به مقدار مناسب با شأن عرفى شما باشد، خمس ندارد.
 
س 1002 : پول یا كالاى مخمسى دارم كه اقدام به مصرف آن كرده‏ام، آیا جایز است در پایان سال، مقدارى از درآمد سال به جاى آن پول یا كالایى كه خمس آن پرداخت شده، استثنا شود؟
ج: چیزى از درآمد سال به جاى مال مخمسى كه مصرف شده، استثنا نمى‏شود.
 
س 1003 : اگر مالى كه خمس ندارد مانند جایزه و مانند آن، با سرمایه مخلوط شود، آیا در پایان سال خمسى جایز است آن را از سرمایه استثنا كرد و سپس خمس بقیه اموال را پرداخت؟
ج: استثناى آن اشكال ندارد.
 
س 1004 : سه سال پیش مغازه‏اى را با مالى كه خمس آن پرداخت شده، افتتاح كردم و سر سال خمسى‏ام هم پایان سال شمسى یعنى شب عید نوروز است، و تاكنون هرگاه سر سال خمسى‏ام رسیده، مشاهده كرده‏ام كه همه سرمایه‏ام به صورت قرض بر عهده مردم است و در عین حال خودم هم مبلغ زیادى بدهكارم، امیدواریم ما را نسبت به تكلیفمان راهنمائى فرما یید.
ج: اگر سر سال خمسى چیزى از سرمایه و سود نزد شما نباشد و یا مجموع پول نقد و كالاهاى موجود در مغازه مساوى سرمایه‏اى باشد كه خمس آن را داده‏اید، خمس بر شما واجب نیست و طلبهاى شما كه ناشى از فروش نسیه كالا به مردم است، جزء درآمد سالى محسوب مى‏شود كه آنها را دریافت مى‏كنید.
 
س 1005 : تعیین قیمت كالاهاى موجود در مغازه، هنگام حساب سال خمسى، مشكل است، چگونه باید آن را حساب كرد؟
ج: تعیین قیمت اجناس موجود در مغازه به هر صورت ممكن هر چند با تخمین، براى محاسبه درآمد سال كه باید خمس آن پرداخت شود، واجب است.
 
س 1006 : اگر چند سال درآمد سالانه‏ام را محاسبه نكنم تا اینكه اموال من نقد و سرمایه‏ام زیاد شود و بعد از آن، خمس غیر از سرمایه قبلى ام را بپردازم، آیا این كار اشكال دارد؟
ج: اگر در اموال شما هنگام رسیدن سال خمسى، خمس هر چند به مقدار كم باشد، تا خمس آن را نپردازید، حق تصرف در آن اموال را ندارید، و اگر با عین آن اموال قبل از پرداخت خمس خرید و فروش كنید، معامله نسبت به مقدار خمس آن، فضولى و متوقف بر اجازه ولىّ امر خمس است، و بعد از اجازه ابتدا باید خمس مجموع آن را بدهید و سپس خمس سود زائد بر مؤونه سال را بپردازید.
 
س 1007 : خواهشمندیم آسانترین راه ممكن براى پرداخت خمس توسط صاحب مغازه را بیان فرمائید.
ج: هر چه كالا و پول نقد دارد، در سر سال خمسى حساب كرده و قیمت گذارى مى‏كند و سپس مجموعه آن را با سرمایه اصلى مى‏سنجد، اگر چیزى اضافه بر سرمایه موجود باشد، سود محسوب مى‏شود و به آن خمس تعلق مى‏گیرد.
 
س 1008 : سر سال خمسى ام را اول ماه سوم سال گذشته قرار داده‏ام و در همین تاریخ براى محاسبه خمس سود حساب بانكى ام مراجعه كردم و علیرغم اینكه من قبل از آن مستحق این سود بودم، ولى از مال دیگرى استفاده مى‏كردم كه خمس نداشت، آیا این روش براى حساب سال مالى درست است؟
ج: ابتداى سال خمسى شما، روزى است كه براى اولین بار سود قابل دریافت براى شما حاصل شده است، و تأخیر ابتداى سال از آن روز براى شما جایز نیست.
 
س 1009 : اگر وسائل و چیزهاى مورد نیاز زندگى مانند ماشین، موتور، فرش كه خمس آن داده نشده است فروخته شود، آیا پس از فروش باید خمس آنها فورا پرداخت شود؟
ج: وسایل ذكر شده اگر جزو احتیاجات زندگى بوده و از درآمد بین سال آن را تهیه كرده است، پول فروش آن پس از سال خمسى خمس ندارد، ولى اگر حساب سال ندارد یا وسایل را با پولى كه سال بر آن گذشته بدون اداى خمس تهیه كرده، باید خمس پول خرید آنها را بدهد هر چند آن وسایل را نفروشد.
 
س 1010 : كسى كه نیاز به تهیه یكى از لوازم خانگى مانند یخچال دارد و استطاعت خرید آن را یكجا ندارد و ماهیانه پولى پس‏انداز مى‏نماید تا وقتى كه پول به حد لازم رسید، آن را خریدارى نماید، اكنون كه سال خمسى او رسیده، آیا به پولى كه به این منظور كنار گذاشته شده خمس تعلق مى‏گیرد؟
ج: پول پس انداز شده اگر جهت تهیه مایحتاج زندگى تا چند ماه پس از پایان سال خمسى مورد نیاز باشد به نحوى كه با پرداخت خمس آن نتواند لوازم زندگى را تهیه كند، خمس ندارد.
 
س 1011 : اگر كسى قبل از سال خمسى‏اش، مقدارى از درآمد خود را به كسى قرض دهد و بعد از گذشت چند ماه از سر سال خمسى خود آن را دریافت كند، این مبلغ چه حكمى دارد؟
ج: در فرض سؤال پرداخت خمس قرض پس از گرفتن آن از بدهكار، واجب‏است.
 
س 1012 : اشیائى را كه انسان در طول سال خمسى مى‏خرد و سپس آن را بعد از سال خمسى‏اش مى‏فروشد، چه حكمى دارد؟
ج: اشیاء یاد شده اگر جزو لوازم زندگى است و جهت استفاده شخصى خریده است خمس ندارد، ولى اگر آن را براى فروش خریده و فروش آن هم تا سر سال خمسى ممكن است، پرداخت خمس سود آن واجب است، در غیر این صورت، تا آن را نفروخته، خمس ندارد و هنگامى كه آن را فروخت، سود حاصل از فروش آن از درآمدهاى همان سال فروش محسوب مى‏شود.
 
س 1013 : اگر كارمندى حقوق سال خمسى خود را بعد از رسیدن آن دریافت كند، آیا دادن خمس بر او واجب است یا خیر؟
ج: اگر تا سر سال خمسى قابل دریافت باشد، پرداخت خمس آن واجب است هر چند هنوز آن را نگرفته باشد، در غیر این صورت، جزء درآمدهاى سالى كه آن را دریافت مى‏كند محسوب مى‏شود.
 
س 1014 : اگر شخصى در پایان سال مالى خود، به مقدار درآمد همان سال بدهكار باشد، آیا به آن درآمد خمس تعلق مى‏گیرد یا خیر؟
ج: اگر بدهى بابت هزینه‏هاى زندگى همان سال باشد، از منفعت آن سال استثنا مى‏شود و در غیر این صورت استثنا نمى‏شود.
 
س 1015 : خمس سكه‏هاى طلا كه قیمت آنها همیشه در حال تغییر است، چگونه است؟
ج: اگر قصد دارد خمس آنها را از قیمت بدهد، ملاك، قیمت روز محاسبه و پرداخت خمس است.
 
س 1016 : اگر شخصى سال مالى خود را به قیمت طلا محاسبه نماید، بطور مثال اگر همه سرمایه‏اش معادل با صد سكه طلا از نوع بهار آزادى باشد كه مقدار بیست سكه از آن را به عنوان خمس پرداخته و هشتاد سكه مخمس باقى بماند و در سال بعد اگر قیمت سكه افزایش یابد (ولى سرمایه او معادل همان هشتاد سكه است)، آیا به آن خمس تعلق مى‏گیرد؟ آیا واجب است خمس افزایش قیمت را بپردازد؟
ج: ملاك در استثناى سرمایه مخمس، همان سرمایه اصلى است، اگر سرمایه اصلى كه با آن كار مى‏كند، سكه‏هاى طلا از نوع مثلا بهار آزادى باشد، در سر سال مالى سكه‏هاى مخمس استثنا مى‏شوند هر چند قیمت آنها به واحد ریال نسبت به سال گذشته، افزایش یافته باشد. ولى اگر سرمایه او پول نقد یا كالا باشد كه در سر سال خمسى آن را با سكه‏هاى طلا مقایسه كرده و خمس آن را داده باشد، باید در سر سال خمسى آینده فقط قیمت سكه‏هاى طلا را كه سال گذشته آنها را حساب كرده، استثنا كند نه تعداد سكه‏ها را. بنابراین اگر قیمت سكه‏ها در سال آینده افزایش یابد، مقدار افزایش قیمت، استثنا نمى‏شود بلكه سود محسوب شده و پرداخت خمس آن واجب است.
 
 
 
س 1017 : كسى كه اطمینان دارد به اینكه چیزى از درآمد سالانه‏اش تا پایان سال باقى نمى‏ماند بلكه تمامى درآمد و منفعت او در خلال سال خرج هزینه‏هاى زندگى او مى‏شود، آیا واجب است براى خود سال خمسى تعیین كند؟ كسى كه بر اثر اطمینان به اینكه چیزى از درآمدش زیاد نمى‏آید سال خمسى تعیین نكرده، چه حكمى دارد؟
ج: ابتداى سال خمسى با تعیین از جانب مكلّف مشخص نمى‏شود بلكه یك امر واقعى است كه براى كسى كه شغل او كاسبى است با شروع كاسبى و براى كشاورز با رسیدن وقت برداشت محصول و براى كارگر و كارمند با دستیابى به اولین درآمد، آغاز مى‏شود. حساب سر سال خمسى و محاسبه درآمد سالانه واجب مستقلى نیست بلكه راهى براى شناخت مقدار خمس است و وقتى محاسبه واجب مى‏شود كه بداند خمسى به او تعلق گرفته ولى مقدار آن را نمى‏داند و اگر از منفعت كسب چیزى نزد او نماند و همه آن در مؤونه زندگى مصرف شود، خمس هیچكدام از آنها بر او واجب نیست.
 
س 1018 : آیا ابتداى سال مالى همان ماه اول كار است یا اولین ماهى كه حقوق دریافت مى‏كند؟
ج: شروع سال خمسى حقوق بگیران اعم از كارگران و كارمندان و غیرهم همان روز اولى است كه مزد یا حقوق خود را دریافت مى‏كنند و یا مى‏توانند دریافت نمایند.
 
س 1019 : تعیین ابتداى سال براى پرداخت خمس چگونه است؟
ج: شروع سال خمسى نیاز به تعیین از سوى خود مكلف ندارد، بلكه خود بخود بر اساس چگونگى حصول درآمد سالانه متعیّن مى‏شود، بنابراین ابتداى سال خمسى امثال كارگران و كارمندان از اولین روز امكان دریافت اولین درآمد از درآمدهاى كار و كارمندى است، و سال خمسى تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسى امثال كشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول كشاورزى سال شروع مى‏شود.
 
س 1020 : آیا تعیین سال خمسى بر جوانان مجردى كه با پدر و مادر خود زندگى مى‏كنند، واجب است؟ ابتداى سال خمسى آنان از چه زمانى است؟ و چگونه باید آن را حساب كنند؟
ج: اگر جوان مجرد درآمد شخصى هر چند به مقدار كم داشته باشد، واجب است سال خمسى تعیین نموده و درآمد سالانه خود را محاسبه كند، تا در صورتى كه چیزى از درآمد تا پایان سال باقى ماند، خمس آن را بپردازد و ابتداى سال خمسى او هنگام حصول اولین درآمد است.
 
س 1021 : آیا زن و شوهرى كه حقوق خود را بطور مشترك در امور منزل مصرف مى‏كنند، مى‏توانند سال خمسى مشترك داشته باشند؟
ج: هر یك از آنان سال خمسى مستقلى به حساب درآمد خودش دارد، و واجب است هر كدام خمس باقیمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسى بپردازد.
 
س 1022 : من زنى خانه‏دار و مقلد حضرت امام «قدس سره» هستم و همسرم سال خمسى دارد كه در آن هنگام خمس اموال خود را مى‏پردازد و من نیز گاهى درآمدى دارم، آیا مى‏توانم براى خودسال خمسى جهت پرداخت خمس قرار دهم و ابتداى آن را زمان دستیابى به اولین سودى كه خمس آن را نداده‏ام، قرار دهم و در پایان سال خمس باقیمانده را بعد از كم كردن مؤونه بپردازم؟ آیا به آنچه در طول سال خرج زیارت، هدیه و مانند آن كرده‏ام، خمس تعلق مى‏گیرد؟
ج: بر شما واجب است كه زمان دستیابى به اولین درآمد سال را ابتداى سال خمسى خود قرار دهید و هر چه را در طول سال از منفعت كسب خرج مصارف شخصى خود از قبیل آنچه ذكر كرده‏اید، مى‏كنید خمس ندارد و هر چه از منفعت كسب سال، از مؤونه و مخارج سالانه‏تان تا سر سال زیاد بیاید، واجب است خمس آن را بپردازید.
 
س 1023 : آیا سال خمسى باید شمسى باشد یا قمرى؟
ج: مكلّف در این مورد مخیّر است.
 
س 1024 : شخصى مى‏گوید كه سر سال خمسى‏اش ماه یازدهم سال بوده است ولى بر اثر فراموش كردن آن، قبل از پرداخت خمس در ماه دوازدهم براى خانه‏اش فرش و ساعت و موكت خریده است و در حال حاضر تصمیم گرفته كه سال خمسى اش را به ماه رمضان تغییر دهد، اشاره به این نكته لازم است كه این شخص مبلغ هشتاد و سه هزار تومان سهمین مربوط به سال گذشته و امسال بدهكار است كه آن را به صورت قسطى مى‏پردازد، نظر شریف حضرتعالى راجع به سهم امام و سادات كالاهاى مذكور چیست؟
ج: تقدیم و تأخیر سال خمسى جایز نیست مگر بعد از حساب مدت گذشته و مشروط است به اینكه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود، و در مورد اجناسى كه پول پرداختى بابت خرید آن از درآمد سال قبل بوده است، باید خمس آن پول‏ها پرداخت شود.
 
س 1025 : آیا انسان مى‏تواند خودش خمس مالش را حساب نموده و سپس آنچه را بر او واجب است به وكلاى جنابعالى بپردازد؟
ج: اشكال ندارد.
 
 
 
س 1026 : مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذیل را بیان فرمائید:
1- آیا من هم از سادات محسوب مى‏شوم؟
2- آیا فرزندان من هر چقدر پایین روند، از سادات شمرده مى‏شوند؟
3- بین كسى كه از طرف پدر سید است و كسى كه از طرف مادر سید است، چه تفاوتى وجود دارد؟
ج: گرچه منتسبین به پیامبر اكرم «صلى الله علیه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله علیه و آله» محسوب مى‏شوند، ولى ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سیادت انتساب از طرف پدر است.
 
س 1027 : آیا فرزندان عباس بن على بن ابى طالب علیهم السلام احكام سایر سادات را دارند؟ مثلا آیا طلبه علوم دینى كه منسوب به این خانواده است مى‏تواند ملبس به لباس سادات شود؟ و آیا اولاد عقیل بن ابى طالب هم این حكم را دارند؟
ج: كسى كه از طرف پدر به عباس بن على بن ابى طالب «علیهم السلام» منسوب است، سید علوى مى‏باشد و همه سادات علوى و عقیلى، هاشمى هستند و حق استفاده از مزایاى خاص سادات هاشمى را دارند.
 
س 1028 : بتازگى به سند شخصى یكى از فرزندان عموى پدرم دست یافته‏ام كه در آن اسم صاحب سند شخصى با عنوان سید ذكر شده، بنابراین و با توجه به اینكه در میان فامیل مشهور است كه ما از سادات هستیم و با قرینه بودن دلیلى كه اخیرا به آن دست یافته‏ام، خواهشمندم نظر مبارك خود را راجع به سیادت من بیان فرمایید.
ج: صرف ذكر عنوان سیّد در سندى كه به نام یكى از اقوام نسبى شماست حجت شرعى بر سیادت شما محسوب نمى‏شود، و تا زمانى كه سیادت خود را با اطمینان یا با استناد به دلیل شرعى احراز نكرده‏اید، احكام و آثار شرعى سیادت بر شما مترتب نمى‏شود.
 
س 1029 : كودكى را به فرزندى پذیرفته و نام او را على گذاشته‏ام و براى گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال مراجعه كردم و در آنجا براى فرزند خوانده‏ام لقب سید گذاشتند، ولى من به علت خوف از جدم رسول الله «صلى الله علیه و آله» آن را نپذیرفتم و در حال حاضر مردد هستم بین اینكه فرزند خواندگى آن طفل را رد كنم و یا اینكه مرتكب معصیت قبول سیادت كسى شوم كه سید نیست، كدامیك از دو راه را انتخاب كنم؟ امیدوارم مرا راهنمائى فرمائید.
ج: بر فرزند خواندگى آثار شرعى بنّوت مترتب نمى‏شود، و كسى هم كه از طرف پدر واقعى اش سیّد نیست، آثار و احكام سیادت را ندارد، ولى به هر حال نگهدارى كودك بى سرپرست شرعا عمل بسیار خوب و پسندیده‏اى است.
 
 




نوع مطلب : احکام و استفتائات، 
برچسب ها :