تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - استفتائات مقام معظم رهبری ادامه(احکام نماز)
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نماز قضا

س 541 : من تا سن هفده سالگى با مسأله احتلام و غسل و مانند آن آشنا نبودم و از كسى هم درباره آنها چیزى نشنیده بودم و خودم هم معناى جنابت و وجوب غسل را نمى‏فهمیدم، لذا نماز و روزه‏ام تا این سن اشكال دارد، امیدوارم وظیفه مرا بیان فرمایید.
ج: همه نمازهایى را كه در حال جنابت خوانده‏اید باید قضا كنید، ولى روزه‏اى را كه در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفته‏اید صحیح و مجزى است و قضا ندارد.


س 542 : متأسفانه من در گذشته بر اثر نادانى و ضعف اراده مبتلا به عمل شنیع استمناء بودم، لذا گاهى نماز نمى‏خواندم كه مدت دقیق آن را به یاد ندارم. نماز نخواندن من به صورت مستمر نبوده بلكه مربوط به زمانى است كه جنب بودم و غسل نكرده‏ام كه گمان مى‏كنم حدود شش ماه باشد. تصمیم گرفته‏ام نمازهایم در این مدت را قضا كنم، آیا قضاى آنها واجب است یا خیر؟
ج: هر مقدار از نمازهاى روزانه‏اى را كه مى‏دانید انجام نداده‏اید و یا در حال جنابت خوانده‏اید، قضاى آن بر شما واجب است.

س 543 : شخصى كه نمى‏داند نماز قضا برذمّه‏اش هست یا خیر، اگر نماز مستحبى یا نافله بخواند، بر فرض كه نماز قضا داشته باشد، آیا به عنوان نماز قضاى او محسوب مى‏شود؟
ج: نوافل و نمازهاى مستحب به جاى نماز قضا محسوب نمى‏شوند، و اگر نماز قضا بر عهده او باشد، واجب است آن را به نیت نماز قضا بخواند.

س 544 : من حدود شش ماه است كه به سن تكلیف رسیده‏ام. چند هفته قبل از رسیدن به آن سن فكر مى‏كردم تنها علامت بلوغ، تمام كردن پانزده سال هجرى قمرى است. ولى اكنون كتابى راجع به علامتهاى بلوغ پسران خواندم كه در آن علامتهاى دیگرى براى بلوغ ذكر شده كه در من وجود دارند ولى زمان پیدایش آنها را نمى‏دانم. آیا در حال حاضر قضاى نماز و روزه بر عهده من هست یا خیر؟ با توجه به این كه من گاهى نماز مى‏خواندم و ماه رمضان سال گذشته را به طور كامل روزه گرفته‏ام، وظیفه من در این‏باره چیست؟
ج: قضاى همه نمازها و روزه‏هایى كه یقین به فوت آنها پس از رسیدن به سنّ بلوغ و تكلیف شرعى دارید، واجب است.

س 545 : اگر شخصى در ماه مبارك رمضان سه بار غسل جنابت كند مثلا در روزهاى بیستم، بیست و پنجم و بیست و هفتم غسل نماید، و بعد یقین كند كه یكى از آن غسلها باطل بوده است، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟
ج: روزه‏اش صحیح است ولى بنا بر احتیاط، قضاى نمازها بطورى كه یقین به فراغت ذمّه پیدا كند، واجب است.

س 546 : شخصى بر اثر جهل به حكم شرعى، مدتى ترتیب را در غسل رعایت نكرده است، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟
ج: اگر غسل را به نحوى انجام داده كه شرعا باطل است قضاى نمازهائى كه در این حالت با حدث اكبر خوانده، واجب است. ولى روزه‏اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحت غسل خود داشته، محكوم به صحت است.

س 547 : كسى كه قصد دارد نماز قضاى یك سال را بخواند، چگونه باید آن را انجام دهد؟
ج: مى‏تواند با یكى از نمازها شروع كند و به ترتیبى كه نمازهاى پنجگانه یومیه را مى‏خواند، آن را ادامه دهد.

س 548 : شخصى مدت زیادى نماز قضا بر عهده دارد، آیا مى‏تواند آنها را به ترتیب زیر بجا آورد؟
1- مثلا بیست بار نماز صبح بخواند.
2- هر یك از نماز ظهر و عصر را بیست بار بخواند.
3- هر یك از نماز مغرب و عشاء را بیست بار بخواند و تا یك سال به همین صورت ادامه دهد.
ج: قضاى نمازها به ترتیب مذكور اشكال ندارد.

س 549 : شخصى از ناحیه سر مجروح شده و قسمتى از مغز وى آسیب دیده كه بر اثر آن دست و پاى چپ و زبانش فلج گشته است. و همچنین نماز را فراموش كرده و قادر به یادگیرى آن نیست ولى مى‏تواند اجزاى نماز را با خواندن از كتاب و یا شنیدن از نوار، تشخیص دهد. در حال حاضر وى در رابطه با نماز دو مشكل دارد، یكى این كه قدرت تطهیر محل بول و وضو گرفتن را ندارد، دوم این كه در قرائت نماز مشكل دارد. تكلیف او چیست؟ و همچنین نسبت به نمازها یى كه تقریبا ً به مدت شش ماه از او فوت شده است، چه حكمى دارد؟
ج: اگر بتواند هر چند با كمك دیگران، وضو یا تیمم بگیرد واجب است نماز را به هر نحوى كه مى‏تواند بخواند اگرچه با شنیدن ازنوار یا خواندن از روى نوشته و مانند آن باشد. و در مورد طهارت بدن، اگر قدرت بر تطهیر آن هر چند به كمك دیگران ندارد، با همان بدن نجس نماز بخواند، صحیح است. قضاى نمازهاى گذشته‏اى هم كه از وى فوت شده، واجب است مگر نمازهایى كه بر اثر بیهوشى كه در تمام وقت نماز ادامه داشته، از او فوت شده باشد.

س 550 : در دوران جوانى نمازهاى ظهر و عصر من بیشتر از نمازهاى مغرب و عشاء و صبح قضا شده‏اند كه پشت سر هم بودن و تعداد و ترتیب آنها را نمى‏دانم. آیا در این مورد باید نماز دوره‏اى خوانده شود؟ و نماز دوره‏اى چیست؟ امیدواریم توضیح فرما یید.
ج: در نماز قضا مراعات ترتیب واجب نیست و خواندن مقدارى كه یقین به قضا شدن آن دارید كافى است و دوره كردن و تكرار نماز براى احراز ترتیب بر شما واجب نیست.

س 551 : گاهى پس از ازدواج مایعى از من خارج مى‏شد كه اعتقاد به نجس بودن آن داشتم. لذا به نیت غسل جنابت غسل كرده و نمازم را بدون وضو مى‏خواندم. در رساله‏هاى عملیه این مایع، م َذى نامیده شده است. و اكنون نمى‏دانم نمازها یى را كه بدون وضو بى‏آنكه جنب باشم با غسل جنابت خوانده‏ام، چه حكمى دارد؟
ج: قضاى همه نمازها یى كه بعد از خروج آن مایع، بدون وضو و با غسل جنابت خوانده‏اید، واجب است.

س 552 : كافرى پس از مدتى اسلام آورده است. آیا قضاى نماز و روزه‏هایی كه انجام نداده، واجب است؟
ج: واجب نیست.

س 553 : بعضى از افراد بر اثر تبلیغات گمراه كننده كمونیستها چندین سال نماز و واجبات خود را ترك كرده‏اند ولى بعد از پیام تاریخى امام راحل به سران شوروى سابق پى به اشتباه خود بردند و به سوى خداوند توبه نموده‏اند، آنها در حال حاضر قادر به قضاى همه آن نمازها و روزه‏ها نیستند، وظیفه آنها چیست؟
ج: بر آنان واجب است نمازها و روزه‏هاى فوت شده را به هر مقدار كه قدرت دارند قضا و جبران نمایند.

س 554 : شخصى فوت كرده و قضاى روزه ماه مبارك رمضان و نماز بر عهده اوست و فرزند ذكورى هم ندارد. مقدارى مال بجا گذاشته كه براى قضاى یكى از نماز و روزه كفایت مى‏كند. در این صورت قضاى نماز مقدم است یا روزه؟
ج: ترجیحى بین نماز و روزه نیست و بر ورثه واجب نیست كه ما ترك وى را صرف قضاى نماز و روزه او نمایند، مگر آنكه در این باره وصیت كرده باشد، كه در این صورت باید به وصیت او در اجیر گرفتن از ثلث تركه یا تمام آن براى قضاى نماز و روزه‏اش به هر مقدار كه كفایت مى‏كند عمل كنند.

س 555 : من در اكثر اوقات نماز خود را خوانده و در صورت فوت شدن نماز، آن را قضا كرده‏ام، و این نمازهاى فوت شده هم مواردى بوده كه یا من خواب مانده‏ام و یا بدن و لباسم نجس بوده و در تطهیر آنها كوتاهى كرده‏ام. مقدار نمازهاى قضا شده یومیّه، آیات و قصر را كه بر عهده من است، چگونه محاسبه نمایم؟
ج: قضاى نمازها یى كه یقین به فوت شدن آنها دارید، كافى است، و از این مقدار هر كدام را كه یقین دارید نماز قصر یا آیات بوده باید بر وفق یقین خودآنها را به جا آورید، و بقیه را به عنوان قضاى نمازهاى یومیه بخوانید و چیزى بیشتر از این مقدار بر شما واجب نیست.

 

نماز قضاى پدر و مادر

س 556 : پدرم سكته مغزى نموده و مدت دو سال مریض بود و بر اثر سكته قادر به تشخیص خوب و بد نبود یعنى قدرت تفكر و تعقل از او سلب شده بود. در این دو سال نماز و روزه خود را انجام نداده است. آیا قضاى نماز و روزه او بر من كه پسر بزرگ خانواده هستم واجب است؟ البته مى‏دانم كه اگر وى بیماریهاى مذكور را نداشت، قضاى نماز و روزه‏هاى او بر من واجب بود. امیدوارم مرا در این مسئله راهنمائى فرمائید.
ج: اگر ضعف عقلى وى به حدى كه عنوان جنون بر آن صدق كند نرسیده و در تمام اوقات نماز در حال اغماء نبوده است، قضاى نمازها و روزه‏هاى فوت شده او بر شما واجب است، و گرنه چیزى از بابت آن بر شما نیست.

س 557 : اگر شخصى فوت كند، چه كسى باید كفاره روزه او را بپردازد؟ آیا بر پسران و دختران وى دادن كفاره واجب است یا شخص دیگرى هم مى‏تواند آن را بدهد؟
ج: كفاره روزه كه بر پدر واجب است اگر به نحو تخییرى بوده است، یعنى وى هم توانایى روزه گرفتن را داشته و هم اطعام را، در این صورت اگر بتوان آن را از تَرَكه خارج كرد، از آن برداشت مى‏شود. در غیر این صورت بر پسر بزرگتر واجب است روزه را بگیرد.

س 558 : مرد بزرگسالى به دلایل مشخصى از خانواده‏اش جدا شده و برقرارى ارتباط با آنها براى او مقدور نیست. وى فرزند بزرگ خانواده هم هست و پدرش در این مدت فوت كرده است و نمى‏داند چه مقدار نماز قضا و غیر آن بر عهده پدرش مى‏باشد و مال كافى هم براى اجیر گرفتن در اختیار ندارد و خودش هم به علت سن زیاد نمى‏تواند آنها را بجا آورد، وظیفه وى چیست؟
ج: قضاى نمازهاى پدر واجب نیست مگر آن مقدارى كه پسر بزرگتر یقین به فوت آن دارد و بر پسر بزرگتر واجب است نمازهاى پدرش را به هر صورتى كه امكان دارد، قضا نماید و اگر از انجام آن حتى از اجیر گرفتن براى انجام آن هم عاجز باشد، معذور است.

س 559 : اگر فرزند بزرگ میّت دختر و فرزند دوم او پسر باشد، آیا قضاى نمازها و روزه‏هاى پدر و مادر بر این پسر واجب است؟
ج: ملاك واجب بودن قضاى نماز و روزه پدر و مادر این است كه فرزند مذكر از دیگر اولاد ذكور میّت اگر میّت اولاد ذكور داشته باشد بزرگتر باشد، و در فرض سؤال قضاى نماز و روزه پدر بر پسر كه فرزند دوم پدر است واجب مى‏باشد و قضاى نماز و روزه‏اى كه از مادر فوت شده نیز واجب است.

س 560 : اگر پسر بزرگ چه بالغ باشد یا غیر بالغ، قبل از پدر فوت كند. آیا قضاى نمازهاى پدر از فرزندان دیگر ساقط مى‏شود؟
ج: تكلیف قضاى نماز و روزه پدر بر پسر بزرگى واجب است كه هنگام وفات پدر زنده باشد هر چند فرزند اول یا پسر اول پدر نباشد.

س 561 : من پسر بزرگ خانواده هستم. آیا واجب است براى خواندن نمازهاى قضاى پدرم، از او تا زنده است تحقیق كنم؟ یا این كه بر او واجب است مرا از مقدار آن آگاه نماید؟ در صورتى كه مرا مطلع نكند، تكلیف من چیست؟
ج: تفحص و سؤال بر شما واجب نیست ولى بر پدر واجب است تا فرصت دارد خودش بخواند و اگر نتوانست وصیت نماید. بهرحال پسر بزرگ مكلّف است بعد از فوت پدرش، آن مقدار از نماز و روزه‏هایى را كه یقین دارد از پدرش فوت شده است، قضا نماید.

س 562 : اگر شخصى فوت كند و همه دارا یى او خانه‏اى باشد كه فرزندانش در آن سكونت دارند، و نماز و روزه بر ذمّه او باشد و پسر بزرگ او هم به علت كارهاى روزانه قادر به قضاى آن نباشد، آیا واجب است این خانه را بفروشند و نماز و روزه او را قضا نمایند؟
ج: در فرض مرقوم فروش خانه واجب نیست ولى قضاى نماز و روزه‏اى كه به عهده پدر است، در هر حالى بر پسر بزرگتر واجب است مگر در صورتى كه میّت وصیت به اجیر گرفتن از ثلث تركه‏اش كرده باشد و ثلث تركه هم براى انجام همه نماز و روزه‏هاى او كفایت كند كه در این صورت ثلث تركه باید براى آن مصرف شود.

س 563 : آیا اگر پسر بزرگ كه قضاى نماز پدر بر عهده اوست فوت نماید، انجام آنها بر ذمه وارث پسر بزرگ است یا این كه به پسر بعدى پدر (برادر پسر بزرگ) منتقل مى‏شود؟
ج: قضاى نماز و روزه پدر كه بر پسر بزرگ واجب است با فوت وى پس از فوت پدرش بر پسر و یا برادر او واجب نمى‏شود.

س 564 : اگر پدرى اصلا نماز نخوانده باشد، آیا همه نمازهاى او قضا دارد؟ و انجام آنها بر پسر بزرگ او واجب است؟
ج: بنا بر احتیاط در این صورت هم قضاى آنها واجب است.

س 565 : پدرى كه همه اعمال عبادى خود را عمدا ً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزه‏هایى را كه پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مى‏رسد، واجب است؟
ج: اگر ترك نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترك نشود.

س 566 : اگر قضاى نماز و روزه بر عهده پسر بزرگ باشد و قضاى نماز و روزه پدر هم برآن اضافه گردد، كدام یك مقدم است؟
ج: در این صورت مخیّر است و شروع به انجام هر كدام كند، صحیح است.

س 567 : پدرم مقدارى نماز قضا دارد ولى قدرت انجام آن را ندارد. آیا بر من كه پسر بزرگ خانواده هستم جایز است در زمان حیات پدرم نمازهاى فوت شده او را قضا نمایم و یا شخصى را اجیر كنم تا آن را انجام دهد؟
ج: نیابت از شخص زنده براى انجام نماز و روزه قضا صحیح نیست.

 

نماز جماعت‏

س 568 : امام جماعت در نماز باید چه نیتى بكند؟ آیا نیت جماعت باید بكند یا نیت فرادى؟
ج: اگر بخواهد فضیلت نماز جماعت را درك كند باید قصد امامت و جماعت كند، و اگر بدون قصد امامت نماز، مشغول آن شود، نماز وى و اقتداى دیگران به او اشكال ندارد.

س 569 : در اماكن نظامى هنگام برپا یى نماز جماعت كه در وقت ادارى است، تعدادى از نظامیان بخاطر شرایط كارى در آن شركت نمى‏كنند با آنكه انجام آن كارها بعد از وقت ادارى و یا در روز بعد ممكن است. آیا این عمل سبك شمردن نماز است؟
ج: شركت در نماز جماعت، فى نفسه واجب نیست ولى بهتر است در وقت آن براى درك فضیلت نماز اول وقت و جماعت، كارهاى ادارى بگونه‏اى تنظیم شود كه آنها بتوانند این فریضه الهى را بصورت جماعت و در كمترین مدت بخوانند.

س 570 : نظر جنابعالى درباره انجام كارهاى مستحبى مثل نماز مستحب یا دعاى توسل و یا سایر دعاهاى طولانى كه قبل یا بعد از نماز جماعت و یا در اثناى آن در نماز خانه ادارات دولتى برگزار مى‏شود و بیشتر از نماز جماعت طول مى‏كشد، چیست؟
ج: دعاها و اعمال مستحبى زائد بر فریضه الهى نماز جماعت كه از شعائر اسلامى است، اگر منجر به تضییع وقت ادارى و تأخیر در انجام كارهاى واجب شود، اشكال دارد.

س 571 : آیا اقامه نماز جماعت دوم در نزدیكى مكانى كه نماز جماعت در آن جا با حضور تعداد زیادى از نمازگزاران اقامه مى‏شود، و صداى اذان و اقامه آن شنیده مى‏شود، صحیح است؟
ج: اقامه نماز جماعت دوم اشكال ندارد، ولى مناسب است مومنین در یك مكان اجتماع كرده و همگى در یك نماز جماعت شركت كنند تا بر عظمت مراسم دینى نماز جماعت افزوده شود.

س 572 : بعضى از اشخاص هنگام برپا یى نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادى مى‏كنند، این كار چه حكمى دارد؟
ج: این عمل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بى احترامى به امام جماعتى كه مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست.

س 573 : در محله‏اى چند مسجد وجود دارد كه در همه آنها نماز جماعت اقامه مى‏شود، خانه‏اى بین دو مسجد واقع شده كه فاصله آن از یك مسجد ده خانه و از دیگرى دو خانه است، در این خانه هم نماز جماعت اقامه مى‏شود، این نماز جماعت چه حكمى دارد؟
ج: سزاوار است اقامه نماز جماعت وسیله وحدت و انس باشد نه اینكه باعث ایجاد جو اختلاف و تفرقه گردد، در هر صورت اقامه نماز جماعت در خانه مجاور مسجد، اگر باعث اختلاف و پراكندگى نگردد اشكال ندارد.

س 574 : آیا جایز است شخصى بدون اجازه امام جماعت راتب مسجد كه مورد تأ یید مركز اداره امور مساجد است، در آن مسجد نماز جماعت اقامه كند؟
ج: اقامه نماز جماعت متوقف بر اجازه امام جماعت راتب مسجد نیست ولى بهتر است كسى مزاحم امام جماعت راتب مسجد هنگام حضور وى در آن مسجد براى اقامه نماز جماعت نشود، و حتى اگر ایجاد مزاحمت براى او موجب برانگیخته شدن فتنه و مانند آن شود، حرام است.

س 575 : اگر گاهى امام جماعت سخنى بگوید و یا مزاحى كند كه خوشایند و مناسب شأن عالم دینى نباشد، آیا با این كار از عدالت ساقط مى‏شود؟
ج: اگر مخالف شرع و منافى مروّت نباشد، ضررى به عدالت نمى‏زند.

س 576 : آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعى او جایز است؟
ج: اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقى ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.

س 577 : اگر شخصى اعتقاد به عدالت و تقواى فردى داشته باشد و در همان زمان معتقد باشد كه شخص مزبور در مواردى به او ظلم كرده است، آیا مى‏تواند او را به طور كلى عادل بداند؟
ج: تا براى او احراز نشود كه عمل آن امام جماعت كه او آن را ظلم مى‏شمارد با علم و اختیار و بدون مجوز شرعى بوده، مجاز نیست حكم به فسق او نماید.

س 578 : آیا نیت اقتدا به امام حاضر بدون شناخت نام و دیدن چهره او صحیح است؟
ج: اگر به عدالت او از هر طریقى اطمینان حاصل شود، اقتدا به وى صحیح است.

س 579 : آیا اقتدا به امام جماعتى كه مى‏تواند امر به معروف و نهى از منكر كند ولى انجام نمى‏دهد، جایز است؟
ج: مجرد ترك امر به معروف و نهى از منكر كه ممكن است بر اثر عذر مقبولى نزد مكلّف باشد، به عدالت ضرر نمى‏زند و مانع اقتدا به او نیست.

س 580 : به نظر شما معناى عدالت چیست؟
ج: عدالت عبارت از حالت نفسانى است كه باعث مى‏شود انسان همیشه تقوا یى داشته باشد كه مانع از ترك واجبات یا انجام محرمات شرعى است، و براى احراز آن، حسن ظاهر كه غالبا ً بیانگر عدالت است، كافى مى‏باشد.

س 581 : ما تعدادى جوان هستیم كه در تكیه‏ها و حسینیه‏ها دور هم جمع مى‏شویم و هنگام رسیدن وقت نماز فرد عادلى را مقدم كرده و براى نماز به او اقتدا مى‏كنیم. ولى بعضى از برادران به این كار اشكال نموده و مى‏گویند امام راحل «قدس سره» خواندن نماز پشت سر غیر عالم دینى را حرام مى‏داند، وظیفه ما چیست؟
ج: اگر براى برادران عزیز براحتى خواندن نماز پشت سر عالم دینى كه او را شایسته اقتدا مى‏دانند، و لو با رفتن به مساجد نزدیك، امكان دارد، سزاوار نیست به غیر عالم اقتدا كنند. بلكه اقتدا به غیر عالم دینى در بعضى از موارد خالى از اشكال نیست.

س 582 : آیا دو نفر مى‏توانند نماز جماعت اقامه كنند؟
ج: اگر مراد تشكیل نماز جماعتى است كه مركب از امام و یك مأموم باشد، اشكال ندارد.

س 583 : اگر مأموم در نماز جماعت ظهر و عصر حمد و سوره را براى تمركز ذهن قرائت كند با اینكه بر او واجب نیست، نماز او چه حكمى دارد؟
ج: واجب است مأموم در نماز ى كه باید آهسته خوانده شود مثل نماز ظهر و عصر، هنگام قرائت حمد و سوره توسط امام، سكوت كند و قرائت براى او جایز نیست حتى اگر براى تمركز ذهن باشد.

س 584 : اگر امام جماعت با دوچرخه براى اقامه نماز جماعت برود و همه قوانین عبور و مرور را رعایت كند، چه حكمى دارد؟
ج: این كار به عدالت و صحت امامت جماعت ضرر نمى‏زند، مگر اینكه در عرف منطقه عمل مستهجن و منافى با شأن امام جماعت و مرو ّت باشد.

س 585 : اگر انسان نماز جماعت را بطور كامل درك نكند و به آخر آن برسد و براى درك ثواب آن، تكبیرة الاحرام را گفته و به حالت تجافى بنشیند و تشهد را با امام بخواند و بعد از سلام او برخیزد و ركعت اول را بخواند، آیا این كار را در تشهد ركعت دوم نمازهاى چهار ركعتى هم مى‏تواند انجام دهد؟
ج: این طریق مختص تشهد آخر نماز جماعت و براى درك ثواب جماعت است.

س 586 : آیا جایز است امام جماعت براى نماز اجرت بگیرد؟
ج: جایز نیست مگر آنكه براى مقدمات حضور در جماعت باشد.

س 587 : آیا جایز است امام جماعت در یك زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازى) گردد؟
ج: تكرار نماز جماعت براى یكبار به خاطر مأمومین دیگر در نمازهاى یومیه جایز و بلكه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عید مشكل است.

س 588 : اگر امام جماعت در ركعت سوم یا چهارم نماز عشاء باشد و مأموم در ركعت دوم، آیا بلند قرائت كردن حمد و سوره بر مأموم واجب است؟
ج: در فرض سؤال واجب است حمد و سوره را آهسته بخواند.

س 589 : در نماز جماعت بعد از سلام ابتدا آیه صلوات بر پیامبر تلاوت مى‏شود و نمازگزاران سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد «صلى الله علیهم اجمعین» مى‏فرستند، بعد از آن سه بار تكبیر مى‏گویند و سپس شعارهاى سیاسى به صورت دعا و برائت توسط مومنین با صداى بلند داده مى‏شود، آیا این كار اشكال دارد؟
ج: قرائت آیه و ذكر صلوات بر پیامبر و آل او «صلى الله علیهم اجمعین» نه تنها اشكال ندارد بلكه مطلوب بوده و ثواب دارد، و مواظبت بر شعارهاى اسلامى و شعار انقلاب اسلامى (تكبیر و ملحقات آن) كه یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامى‏است، هم مطلوب‏است.

س 590 : اگر شخصى در ركعت دوم نماز جماعت به مسجد برسد و بر اثر جهل به مسأله، تشهد و قنوت را كه باید در ركعت بعد بجا آورد، انجام ندهد، آیا نماز صحیح است؟
ج: نماز صحیح است. ولى قضاى تشهد و دو سجده سهو هم براى ترك تشهد بر او واجب‏است.

س 591 : آیا رضایت كسى كه در نماز به او اقتدا مى‏شود شرط است؟ و آیا اقتدا به مأموم صحیح است؟
ج: رضایت امام جماعت شرط صحت اقتدا نیست، و اقتدا به مأموم تا وقتى كه نمازش را به جماعت ادامه مى‏دهد صحیح نیست.

س 592 : دو نفر كه یكى امام است و دیگرى مأموم، اقامه نماز جماعت كرده‏اند. شخص سومى به تصور اینكه فرد دوم امام است به او اقتدا مى‏كند و بعد از نماز مى‏فهمد كه وى مأموم بوده نه امام، نماز شخص سوم چه حكمى دارد؟
ج: اقتدا به مأموم صحیح نیست ولى زمانى كه انسان نداند و به او اقتدا كند، اگر در ركوع و سجود به وظیفه نمازگزار منفرد عمل كرده بدین معنى كه ركنى را عمداً و یا سهوا ً كم یا زیاد نكرده باشد، نمازش صحیح است.

س 593 : آیا كسى كه قصد خواندن نماز عشاء دارد، مى‏تواند به كسى كه نماز مغرب مى‏خواند اقتدا نماید؟
ج: اشكال ندارد.

س 594 : آیا عدم رعایت ارتفاع محل نماز امام نسبت به مأمومین، موجب بطلان نماز آنها مى‏شود یا خیر؟
ج: اگر بلندى جایگاه امام نسبت به جایگاه مأمومین، بیشتر از حدى باشد كه شرعاً مجاز است، موجب بطلان نماز جماعت است.

س 595 : اگر یكى از صفهاى نماز جماعت بطور كامل از افرادى تشكیل شده باشد كه نماز شان قصر (شکسته) است و نماز همه افراد صف بعدى تمام باشد، اگر افراد صف جلو بعد از خواندن دو ركعت نماز فوراً براى خواندن دو ركعت بعدى اقتدا كنند، آیا نماز كسانى كه در صف پشت سر آنها هستند، نسبت به دو ركعت آخر نماز، جماعت باقى مى‏ماند یا فرادى مى‏شود؟
ج: با این فرض كه نماز همه افراد صف جلو قصر است، صحت نماز جماعت صفهاى بعدى محل اشكال است. احوط این است كه صفهاى بعدى، بعد از اینكه افراد صف اول براى سلام نماز نشستند، نماز خود را بصورت فرادى بخوانند.

س 596 : اگر مأموم در آخر یكى از دو طرف صف اول نماز ایستاده باشد، آیا مى‏تواند قبل از مأمومینى كه بین او و امام ایستاده‏اند، وارد نماز جماعت شود؟
ج: اگر مأمومینى كه بین او و امام ایستاده‏اند، بعد از اینكه امام جماعت شروع به نماز كرد، آماده خواندن نماز باشند، مى‏تواند به نیت جماعت وارد نماز شود.

س 597 : كسى كه به ركعت سوم نماز جماعت برسد و به خیال اینكه امام در ركعت اول است، چیزى نخواند، آیا اعاده نماز بر او واجب است؟
ج: اگر قبل از ركوع متوجه شود قرائت واجب است، ولى اگر بعد از اینكه داخل ركوع شد متوجه شود، نماز او صحیح است و چیزى بر او واجب نیست هر چند احتیاط مستحب این است كه دو سجده سهو براى ترك سهوى قرائت بجا آورد.

س 598 : براى برگزارى نماز جماعت در اداره‏هاى دولتى و دبیرستانها نیاز شدیدى به امام جماعت وجود دارد، و چون غیر از من عالم دیگرى در منطقه وجود ندارد، مجبور هستم یك نماز را در مكان‏هاى مختلف براى سه یا چهار بار به عنوان امام جماعت اقامه كنم و چون همه مراجع نماز جماعت دوم را اجازه مى‏هند، آیا در بیشتر از آن نیت نماز قضاى احتیاطى جایز است؟
ج: اعاده نمازى كه بصورت جماعت اقامه شده، فقط یك بار براى جماعت دیگر اشكال ندارد ولى تكرار آن بیشتر از یك بار محل اشكال است، و امامت به نیت نماز قضاى احتیاطى هم صحیح نیست.

س 599 : یكى از دانشگاهها اقدام به برگزارى نماز جماعت براى كارمندان خود در یكى از ساختمان‏هاى مربوط به دانشگاه كه در مجاورت یكى از مساجد شهر قرار دارد، كرده است، با توجه به اینكه در همان زمان در آن مسجد نماز جماعت اقامه مى‏شود، شركت در نماز جماعت دانشگاه چه حكمى دارد؟ و آیا اجبار و الزام كارمندان توسط مسؤولین دانشگاه تغییرى در حكم ایجاد مى‏كند؟
ج: شركت در نماز جماعتى كه از نظر ما موم واجد شرایط اقتدا و جماعت است، اشكال ندارد، هر چند نزدیك مسجدى باشد كه در همان زمان در آن نماز جماعت برگزار مى‏شود، ولى وادار كردن و اجبار كارمندان براى شركت در نماز جماعت توجیه شرعى ندارد.

س 600 : آیا نماز خواندن پشت سر امام جماعتى كه شغل قضاوت دارد ولى مجتهد نیست، صحیح است؟
ج: اگر شغل قضاوت او بعد از نصب وى توسط كسى كه صلاحیت نصب را دارد، باشد مانع اقتدا به او در نماز نیست.

س 601 : آیا كسى كه در نماز مسافر مقلد امام خمینى «قدس سره» است مى‏تواند به امام جماعتى ‏كه ‏در آن مسأله مقلد مرجع ‏دیگرى ‏است، بخصوص در نماز جمعه، اقتدا نماید؟
ج: اختلاف در تقلید مانع از صحت اقتدا نیست، ولى اقتدا در نمازى كه طبق فتواى مرجع تقلید مأموم قصر است و طبق فتواى مرجع تقلید امام جماعت تمام است، یا بالعكس صحیح نیست.

س 602 : اگرامام جماعت سهوا ً بعدازتكبیرةالاحرام به‏ركوع برود، وظیفه مأموم چیست؟
ج: اگر مأموم بعد از داخل شدن در نماز جماعت و پیش از رفتن به ركوع متوجه شود واجب است نیت فرادى نموده و حمد و سوره را قرائت كند.

س 603 : اگر تعدادى از دانش‏آموزان غیر بالغ مدارس بعد از صف سوم یا چهارم نماز جماعت ایستاده باشند و بعد از آنها تعدادى از افراد مكلّف ایستاده باشند، نماز مكلفین صفهاى بعدى چه حكمى دارد؟
ج: در فرض مذكور اشكال ندارد.

س 604 : آیا تیمم بدل از غسل نسبت به امام جماعتى كه معذور است، براى اقامه نماز جماعت كافى است؟
ج: اگر شرعا ً معذور باشد، مى‏تواند با تیمم بدل از غسل، امام جماعت شود و اقتدا به او اشكال ندارد.





نوع مطلب : احکام و استفتائات، 
برچسب ها :