تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - احادیث امام علی(ع)
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 29 تیر 1391 :: نویسنده : morteza taghavi

هر چند در روایات برای دعا اوقات خاصی بیشتر مورد تأكید قرار گرفته و برخی دعاهای خاص در اوقات خاص وارد شده، امّا علی علیه‏السلام در سیره تربیتی خود هر فرصت مناسب را مغتنم شمرده و به تعلیم دعا به فرزندانش پرداخته، برای نمونه در هنگام غذا خوردن فرزندش امام مجتبی علیه‏السلام را به دعایی همیشگی سفارش نموده و در ضمن آن به نقش تغذیه و سلامتی جسمانی برای انجام عبادات و نیز وسیله بودن غذا برای توان عبادت بیشتر، اشاره می‏نماید؛ آن حضرت فرمود:

 

« فرزندم! هیچ لقمه سرد یا گرمی را مخور و هیچ شربت یا جرعه آبی را منوش الاّ اینكه قبل از خوردن و آشامیدن، این دعا را بخوانی "اللّهمّ انّی اسئلك فی اكلی و شربی السلامة من وعكه والقوّة به علی طاعتك و ذكرك و شكرك فیما بقیته فی بدنی و اَنْ تشجعنی بقوّته علی عبادتك و ان تلهمنی حسن التحرز من معصیتك..»

 

طبرسی، حسن‏بن‏فضل، مكارم الاخلاق، ص74. به نقل از سایت شهید آوینی


امام علی علیه السلام فرموده اند:

 

« علّموا صیسانكم الصلوة و خذوهم بها اذا بلغوا الحلم»

 

در كودكی به فرزندانتان نماز راتعلیم دهیدو هنگام بلوغ، آنان را به نماز وا دارید.

 

خوانساری،محمد، شرح غررالحكم و دررالكم، ج4ص353. به نقل از سایت شهید آوینی

 

 

 حضرت  علی علیه‏السلام خطاب به یكی از اصحاب فرمود: « كودكان اهل خانه‏ات را با زبان به نماز و طهارت تأدیت نما و وقتی به سن ده سالگی رسیدند، آنان را بر ترك آن، تنبیه بدنی نما ولی از سه بار بیشتر تجاوز نكند.»

 

محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج1،ص75 به نقل از تنبیه‏الخواطر و نزهة‏الناظر، ص390.

 

 

 

* نكته قابل توجهی كه در این دو حدیث وجود دارد، توجه حضرت به مراحل تربیت و نیز روش آشنا نمودن فرزندان با نماز و اقامه آن است، زیرا در مورد نماز بین دوره كودكی و بلوغ فرق گذاشته‏اند، در دوره كودكی تاقبل از ده سالگی فقط سفارش به آموزش و تعلیم نماز نموده‏اند و تنها به اقدام زبانی و سفارش كلامی اكتفا نموده‏اند، در این مرحله تأكید بر آمادگی و زمینه سازی برای اقامه نماز شده است. اما در سن ده سالگی هر چند هنوز به‏حّد بلوغ نرسیده امّا بعلت رشد مناسب كودك در این سن و تا حدودی رسیدن به سن تمییز و تشخیص، تأكید عملی بر اقامه نماز است و آنگاه كه به سن بلوغ رسیدند تأكید بر واداشتن آنها به نماز و ترك نكردن آن است.

 

به نقل از سایت شهید آوینی



مرحوم ابن‏شهرآشوب به سند خود از امام علی علیه السلام نقل می‏كند كه فرمود:

 
من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره و نیكوقامت ننموده‏ام، بلكه از پروردگارم خواسته‏ام فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا وقتی با این صفات به آنها نظر افكنم مایه چشم روشنی من باشند.

 

مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ج104، ص98 به نقل از سایت شهید آوینی


امام علی علیه السلام فرموده اند:

 

« الانس فی ثلاثه، الزوجة‏الموافقه والولدالصالح و الاخ الموافق »

 

انس و آرامش در سه چیز است: همسری كه با شوهرش توافق داشته باشد، فرزندی كه صالح باشد و برادری كه موافق و هم رأی انسان باشد.

 

شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی/ ج2، ص141 به نقل از سایت شهید آوینی

امام علی علیه السلام فرموده اند:

 

« کثرة التقریع توغر القلوب و توحش الاصحاب »

 

ملامت زیاد به خصوص در ملاعام باعث می شود تا دل ها به کینه مبتلا شوند و دوستان از انسان فرار کنند.

 

تصنیف غررالحکم، ص 479/ حدیث 11006 به نقل از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام شرح نراقی

امیر مؤمنان علی(ع)می‌فرماید:

 

« حُس‍‍نُالاَخلاقِ بُرهانُ كَرَمِ الاَعراقِ»

 

خوی نكو، نشان وراثت نیكوست.

 

عبدالواحد آمدی، غررالحكم و درر الكلم، ج1، ص340؛ عیون الحکم و المواعظ، ص228.

 


در حضور حضرت علی علیه السلام ، شخصی با این عبارت تولد نوزادی را تبریک گفت: قدم دلاوری یکه سوار مبارک باد. امام علیه السلام فرمودند:

 

لا تقل ذلک و لکن قل: شکرت الواهب و بورک لک فی الموهوب و بلغ اشده و رزقت بره.

 

چنین مگو! بلکه بگو: خدای بخشنده را شکرگزار و نوزاد بخشیده بر تو مبارک امید که بزرگ شود و از نیکوکاریش بهره مند گردی.

 

نهج البلاغه / حکمت 354 ترجمه مرحوم دشتی



حضرت علی در وصیت خود به امام حسن علیه السلام فرمودند:

 

« ... ای بنی انی لما رایتنی قد بلغت سنا و رایتنی ازداد وهنا بادرت بوصیتی الیک و اوردت خصالا منها قبل ان یعجل بی اجلی دون ان افضی الیک بما فی نفسی او ان انقص فی رایی کما نقصت فی جسمی او یسبقنی الیک بعض غلبات الهوی و فتن الدنیا فتکون کالصعب النفور و انما قلت الحدث کالارض الخالیة ما القی فیها من شی قبلته.  فبادرتک بالادب قبل ان یقسو قلبک و یشتغل لبک ... »

 

پسرم هنگامیکه دیدم سالیانی از من گذشت و توانایی رو به کاهش نهاد به نوشتن وصیت برای تو شتاب کردم و ارزش های اخلاقی را برای تو شمردم پیش از آنکه اجل فرا رسد و رازهای درونم را به تو منتقل نکرده باشم و در نظرم کاهشی پدید آیدچنان که در جسمم پدید آمد

 

و پیش از آنکه خواهشها و دگرگونیهای دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش و اطاعت مشکل گردد، زیرا قلب نوجوان چونان زمین نکاشته شده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود. پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آنکه دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد.

 

قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه وصیت بهترین پدر به بهترین فرزند



 

امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده اند:

 

« ما نحل والد ولدا نحلا افضل من ادب حسن »

 

بخشش و هدیه ی هیچ پدری به فرزندش بهتر از ادب و تربیت پسندیده نیست.

 

مستدرک الوسائل، ج 2 ، ص 625، به نقل از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام شرح نراقی


حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

« من طلب هذا الرزق من حله لیعودبه علی نفسه و عیاله کالمجاهد فی سبیل الله »

 

 هر کس در طلب روزی حلال خود و افرادی که تحت کفالتش هستند بکوشد مثل جنگجویی است که در راه خداوند متعال جهاد نماید. .

 

بحار ج 96 ص 61 به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام، شرح نراقی


حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

« من طلب هذا الرزق من حله لیعودبه علی نفسه و عیاله کالمجاهد فی سبیل الله »

 

 هر کس در طلب روزی حلال خود و افرادی که تحت کفالتش هستند بکوشد مثل جنگجویی است که در راه خداوند متعال جهاد نماید. .

 

بحار ج 96 ص 61 به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام، شرح نراقی



حضرت على علیه السلام فرمود:

 

هر كه نفس خویشتن را در موضع تهمت‏قرار دهد نباید كسانى را كه به او گمان بد میبرند ملامت كند

 

بحار جلد 74 ص 187 به نقل از کتاب همسرداری /ابراهیم امینى



حضرت على علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:

 

مواظب‏باش در غیر موضع غیرت، غیرت بخرج ندهى.زیرا این عمل افراد صحیح‏را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمایل خواهد ساخت.

 

 بحار جلد 103 ص 252/ به نقل از کتاب همسرداری /ابراهیم امینى



امیر المؤمنین‏ علی علیه السلام فرمود:

 

آنها ( زنان ) نزد شما امانتهاى خدا هستند.آزارشان نرسانیدو بر آنها سخت نگیرید

 

مستدرك جلد 2 ص 551 به نقل از کتاب همسرداری /ابراهیم امینى



حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

فان الله سبحانه لم یلعن القرن الماضی بین ایدیکم الا لترکهم الامر بالمعروف و النهی عن المنکر.

 

پس همانا خداوند امت های پیشین را لعنت نکرد مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر

 

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /خطبه 192 ( خطبه قاصعه)




حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

ایها المومنون انه من رای عُدوانا یعمل به و منکرا یدعی الیه فانکره بقلبه فقد سلم و بری و من انکره بلسانه فقد اجر و هو افضل من صاحبه و من انکره بالسیف لتکون کلمة الله هم العلیا و کلمة الظالمین هی السفلی فذلک الذی اصاب سبیل الهدی و قام علی الطریق و نور فی قلبه الیقین

 

ای مومنان! هرکس تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند خود را سالم نگه داشته است

 

و هرکس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد و از اولی بهتر است

 

و آن کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده

 

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 373





حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم

 

امر به معروف و نهی از منکر * را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط می شوند آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد.

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 374

 

 

 

* معروف در لغت به معنای شناخته شده ( از ماده عرف) و منکر به معنای ناشناس ( از ماده انکار ) است. به این ترتیب کارهای نیک اموری شناخته شده و کارهای زشت و ناپسند اموری ناشناس معرفی شده اند.چرا که فطرت پاک انسانی با دسته اول آشنا و با دسته دوم نا آشناست. ( تفسیر نمونه، ج3 ، ص 37، ذیل آیه 104 سوره ال عمران  )




 

حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

فرض الله ... و الامر بالمعروف مصلحة للعوام و النهی عن المنکر ردعا للسفهاء

 

خداوند واجب کرد امر به معروف را برای اصلاح توده های ناآگاه و نهی از منکر را برای بازداشتن بی خردان از زشتی ها

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 252




حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

و انهوا عن المنکر و تناهوا عنه فانما امرتم بالنهی بعد التناهی

 

و نهی کنید از منکر و  خود هم مرتکب نشوید زیرا دستور داده شدید به نهی کردن بعد از ترک کردن

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /خطبه 105



حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

 

و ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر لخُلُقان من خُلُق الله سبحانه و انهما لا یقربان من اجل و لا ینقضان من رزق.

 

همانا امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از اوصاف پروردگارند که نه اجل را نزدیک می کنند و نه روزی را کاهش می دهند.

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /خطبه 156



حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

لعن الله العامرین بالمعروف التارکین له، و الناهین عن المنکر العاملین به

 

نفرین بر آنان که امر به معروف می کنند و خود ترک می نمایند، و نهی از منکر می کنند و خود مرتکب آن می شوند.

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /خطبه 129


حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

و ما اعمال البر کلها  و الجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی. و ان الامر بالمعروف و نهی عن المنکر لایقربان من اجل و لا ینقصان فی رزق و افضل من ذلک کله کلمة عدل عند امام جائر.

 

و تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا، برابر  امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره ای بر دریای مواج و پهناور است.*

 

و همانا امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می کنند و نه از مقدار روزی می کاهند و از همه ی اینها برتر سخن حق در پیش روی حاکمی ستمگر است.

 

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت 374




حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

 فمنه المنکر للمنکر بیده و لسانه و قلبه، فذلک المستکمل لخصال الخیر و منهم المنکر بقلبه و التارک بیده، فذلک متمسک بخصلتین من خصال الخیر و مضیع خصلة و منهم المنکر بقلبه و التارک بیده و لسانه. فذلک الذی ضیع اشرف الخصلتین من الثلاث و تمسک بواحدة و منهم تارک لانکار بلسانه و قلبه و یده فذلک میت الاحیاء.

 

 

گروهی منکر را با دست و زبان و قلب انکار می کنند، آنان تمامی خصلت های نیکو را در خود گرد آورده اند.

 

گروهی دیگر  منکر را با زبان و قلب انکار کرده اما دست به کاری نمی برند، پس چنین کسی دو خصلت از خصلت های نیکو را گرفته و دیگری را تباه کرده است.

 

و گروهی منکر را تنها با قلب انکار کرده و با دست و زبان اقدامی ندارند . پس دو خصلت را که شریف تر است تباه ساخته و تنها یک خصلت را به دست آورده اند.

 

و بعضی دیگر منکر را با زبان و قلب و دست رها ساخته اند، پس چنین کسی مرده ای میان زندگان است.

 

 

نهج البلاغه (نسخه مرحوم دشتی) /حکمت




 

حضرت علی علیه السلام به فرزندشان فرمودند:

 

وامر بالمعروف تکن اهله

 

امر به معروف کن تا اهل معروف باشی.

 

نهج البلاغه نامه 31



حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

 

فمن امر بالمعروف شد ظهور المومنین و من نهی عن المنکر ارغم انوف الفاسقین

پس هر کس به معروف امر کرد پشتوانه ی نیرومند مومنان است و آن کس که از زشتی ها نهی کرد بینی منافقان را به خاک مالید.

 

نهج البلاغه( نسخه مرحوم دشتی) / حکمت 31



امام علی علیه السلام فرمودند:

مَن ظَنَّ بِكَ‌ خَیرَاً فَصَدِق ظَنَّه.

کسی که به تو گمان نیکی برد، گمانش را (عملاً) تصدیق کن.

 

(نهج البلاغه نامه 31)




امام علی علیه السلام فرمودند:

 

اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ

شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.

 

(نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره325




نوع مطلب : احادیث، 
برچسب ها :