تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - احادیث امام علی(ع)
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 29 تیر 1391 :: نویسنده : morteza taghavi

امام علی علیه السلام فرموده اند:

الایمان ان توثر الصدق حیث یضرك علی الكذب حیث ینفعك و الا یكون فی حدیثك فضل عن عملك ( علمك ) و ان تتقی الله فی حدیث غیرك

نشانه ی ایمان آن است كه:

راست گویی آنگاه كه تو را زیان رساند

و دروغ نگویی آنگاه كه تو را سود رساند

و سخن نگویی بیشاز عملت( علمت)

و چون درباره دیگران سخن گویی از خدا بترسی.

حكمت 457 نهج البلاغه/ نسخه مرحوم دشتی



امام علی علیه السلام فرموده اند:

ماالمجاهد الشهید فی سبیل الله باعظم اجرا ممن قدر فعف، لكاد العفیف ان یكون ملكا من الملائكة

پاداش مجاهد شهید درراه خدا بزرگتر از پاداش عفیف پاكدامنی نیست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی شود

عفیف پاكدامن فرشته ای از فرشته هاست.

حكمت 457 نهج البلاغه/ نسخه مرحوم دشتی



امام علی علیه السلام فرموده اند:

یا كمیل مر اهلك ان بروحوا فی كسب المكارم و یدلجوا فی حاجة من هو نائم فوالذی وسع سمعه الاصوات ما من احد اودع قلبا سرورا الا و خلق الله له من ذلك السرور لطفافاذا انزلت به نائبة جری الیها كالماء فی  انجداره حتی یطردها عنه

ای كمیل! خانواده ات را فرمان ده كه روزها به دست آوردن بزرگواری و شب ها در رفع نیاز خفتگان بكوشند.

سوگند به خدایی كه هر صدایی را می شنود!  هر كس دلی را شاد كند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید.

حكمت 257 نهج البلاغه/ نسخه مرحوم دشتی



قال علی علیه السلام:

ان اوقاتك اجزا عمرك فلا تنفذ لك وقتا الا فیما ینجیك

همانا وقتهای تو پاره های عمر توست ، پس نباید وقتت را تمام كنی مگر در چیزی كه نجات تو در آن باشد.

و قال: ان المغبون من غُبِنَ عمره و ان المغبوط من انفذ عمره فی طاعة ربه

براستی كه زیانكار كسی است كه در عمرش زیان كرده و بهره ور كسی است كه عمرش را در طاعت پروردگارش تمام كرده است

و قال:  ان العاقل من نظر فی یومه لغده و سعی فی فكاك نفسه و عمل لما لابد له و لا محیص عنه

براستی كه عاقل كسی است كه در امروزش فردایش را بنگرد و در آزاد كردن نفسش (‌از شهوات و سخط الهی ) بكوشد بكوشد برای روزی كه چاره ای از آن ندارد و راه فراری از آن نیست.

و قال: ان اخسر  الناس صفقة و اخیبهم سعیا  رجل اَخلَقَ بدنه فی طلب آماله و لم تساعده المقادیر علی ارادته فخرج من الدنیا بحسراته و قَدِمَ علی الاخرة بتبعاته

براستی كه زیانكارترین مردم در تجارت و پشیمانترین آنها در تلاش كسی است كه پیكرش را در پی آرزوهایش بفرساید و مقدرات با او مساعدت نكند پس از دنیا با حسرت خارج شود و با رنج به آخرت وارد شود.

غررالحكم حرف اِنَّ به نقل از كتاب دیار عاشقان ج 1



بعضی از روایات حضرت علی علیه السلام در مورد حضرت مهدی علیه السلام

 

امیرالمونین حضرت علی علیه السلام فرمود:

 

« اللهم انك لا تخلی الارض من حجة لك علی خلقك ظاهر او خاف مغمور لئلا تبطل حججك و بیناتك »

 

بارالها تو زمین را از حجت بر خلق خود خالی نمی گذاری كه او یا ظاهر است و یا ترسان و مستور تا حجت ها و بینات باطل نشود

 

كمال الدین ج1 باب 26 حدیث 10

 

اصبغ بن نباته گوید از امیرالمونین علیه السلام شنیدم كه فرمود:

 

«صاحب هذا الامر الشرید الطرید الفرید الوحید»

 

صاحب این امر شرید(آواره) و طرید (رانده) فرید(تك) وحید( تنها) است.

 

 

كمال الدین ج1 باب 26 حدیث 13

 

 

مردی خدمت امیر مومنان شرفیاب شد و عرض كرد: از مهدی برای من سخن بگو، حضرت فرمود:

 

« ... آستانه اش از همه گشادتر، دانشش از همه افزون تر و برای خویشاوندانش از همه نیكوتر است. بارالها! بیعت او را پایان بخشِ همه اندوها قرار بده. پراكندگی امت را به دست او به یگانگی مبدل فرما. اگر خداوند چنین روزی را نصیب تو ساخت. چون كوه استوار باش. اگر چنین روزی را درك كردی، به سوی احدی از او روی متاب. اگر به كویش راه یافتی، از او در مگذر.»

 

بحارالانوار، ج 51، ص 115، بشارة الاسلام، ص 52

 

حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: كسی كه در پی او باشد، اثر او را نمی بیند. هیچ اثر شناسی از او نشانی به دست نیاورد، هر چند در این راه بكوشد. در آن رویدادها قومی ذهن و فكرشان صیقلی شده، همچون صیقل شمشیر به دست آهنگر. دیدگانشان به نور قرآن روشن و گوش هایشان به تفسیر آن مانوس. پس از جام خرد و حكمت كه بامداد به آنان می نوشند شبانگاه نیز سیراب می گرداند.

 

 نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 147



امام علی علیه السلام فرموده اند:

 

« عباد الله ! زنوا انفسكم قبل ان توزنوا و حاسبواها من قبل ان تحاسبوا »

 

ترجمه: ای بندگان خدا! خود را بسنجید قبل از آنكه مورد سنجش قرار گیرید ، و به حساب خود رسیدگی كنید پیش از آنكه به حسابتان رسیدگی كنند.

 

نهج البلاغه/ خطبه ۹۰




امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید:

«من قرا القرآن فمات فدخل النار فهو ممن كان یتخذ آیات الله هزواً »كسی كه قرآن بخواند و پس از مرگ داخل آتش گردد، از كسانی بوده كه آیات خدا را استهزاء كرده است

ابن ابی الحدید در ذیل این سخن حضرت می نویسد: شاید مقصود امام از استهزاءكننده آیات الهی كسی است كه به نزول قرآن از جانب خداوند معتقد است ولكن به واجبات آن عمل نمی كند؛ چنانكه بسیاری از مردم در روزگار ما چنین اند.

 

شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج19، ص.53



على‏علیه السلام در خطبه همام در وصف متّقین در برخورد با قرآن چنین مى‏فرماید:


چون شب شود (براى نماز) برپا ایستاده آیات قرآن را با تأمّل و اندیشه مى‏خوانند. و با خواندن و تدبّر در آن، خود را اندوهگین مى‏سازند و به وسیله آن به درمان درد خویش كوشش مى‏كنند (از خواندن و عمل به قرآن چاره رهایى از عذاب و سختى قیامت را مى‏جویند). پس هرگاه به آیه‏اى برخورند كه شوق دهنده و امیدساز باشد، به آن شوق پیدا مى‏كنند؛ مانند آنكه پاداشى كه آیه از آن خبر مى‏دهد، در برابر چشم ایشان است و آن را مى‏بینند و هرگاه به آیه‏اى برخورند كه در آن ترس و بیم است، گوش دلشان را به آن مى‏گشایند، چنانكه گویا شیون و فریاد (اهل) دوزخ در بیخ گوشهایشان است.

 

نهج البلاغه، فیض، خ 184.



 

«لاخَیرَ فى‏قِرائَةٍ لاتَدَبُّرَ فیها»

 در قرائتى كه تدبّر نباشد، هیچ خیرى نیست.

 

بحارالانوار، ج 75، ص 75.

عبداللّه بن سلیمان مى‏گوید: از امام صادق‏علیه السلام در مورد فرمایش خداوند عزّوجلّ «وَ رَتِّلِ الْقُرآنَ تَرْتیلاً» (مزمّل / 4.) سؤال كردم، كه فرمود: امیرمؤمنان على‏علیه السلام مى‏فرمود:


« بَیِّنْهُ تِبْیاناً وَ لاتَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ وَلا تَنْثُرْهُ نَثْرَالرَّمْلِ وَ لَكِنْ اِفْزَعُوا قُلُوبَكُمُ الْقاسِیَةَ وَ لا یَكُنْ هَمُّ أَحَدِكُمْ آخِرَالسُّورَةِ »  

 

(معناى آیه، آن است كه) آن را خوب بیان كن و همانند شعر آن را به شتاب نخوان و مانند ریگ آن را پراكنده مساز؛ ولى دلهاى سخت خود را به وسیله آن به بیم و هراس افكنید و همّت شما این نباشد كه سوره را به آخر برسانید.

 

اصول كافى، ج 4، ص 418.


*یعنى همّت خود را در تدبّر و تأمّل در آیات و به كار بستن و عمل كردن آنها قرار دهید، نه این كه سوره را به آخر رسانید



امام على‏علیه السلام مى‏فرماید:

 

ثم انزل علیه الکتاب نورا لا تطفا مصابیحه و سراجا لا یخبو توقده

 

سپس قرآن را بر او ( حضرت محمد صلی الله علیه و آله) نازل فرمود قرآن نوری ست که خاموشی ندارد و چراغی ست که درخشندگی آن زول ندارد.

 

نهج البلاغه نسخه دشتی / خطبه 198

 

امام على‏علیه السلام مى‏فرماید:


« وَ تَعْلَمُوا القُرآنَ فَإنَّهُ أحْسَنُ الحَدیثِ وَ تَفَقِّهُوا فیهِ فَإنَّهُ رَبیعُ الْقُلُوبِ وَاسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإنَّهُ شِفاءُالصُّدُورِ»

 

 قرآن را فراگیرید، زیرا قرآن بهترین حرف نو است و در آن اندیشه عمیق كنید، زیرا آن بهار قلب‏هاست و به وسیله نور آن شفا گیرید، زیرا آن شفاى سینه‏هاست.

 

 

نهج البلاغه، صبحى صالح، خ 110.

 

 

 

سخن امام علی علیه السلام در آخرین لحظه های زندگی خود فرمود:

 

الله، الله فی القرآن، لایسبقكم بالعمل به غیركم؛ بترسید از خدا، بترسید از خدا درباره قرآن، مبادا دیگران در عمل به آن از شما پیشی گیرند!»

 

نهج البلاغه

 


 

در سیره تربیتی معصومین علیهم‏السلام از لحظه تولد نوزاد، فعالیتهای تربیتی آغاز می‏گردد و با اینكه نوزاد توان بالفعل درك اشیاء و اعمال را ندارد امّا در عین حال انجام برخی آداب و مراسم برای تربیت صحیح او درآینده مؤثر است، از این رو علی علیه‏السلام در ضمن حدیث چهارصدگانه خود به اصحابش، آنان را به انجام این آداب در هنگام ولادت فرزندانشان توصیه نموده‏اند:

 

« در روز هفتم برای فرزندانتان عقیقه نمایید و به مقدار وزن موهای سر فرزندتان نقره صدقه دهید. رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نسبت به حسن و حسین و سایر فرزندانش اینچنین رفتار نمود. » 1

 

و در قسمت دیگر حدیث می‏فرماید:

 

« فرزندان خود را روز هفتم ختنه كنید و گرما و سرما شما را از این كار بازندارد كه این باعث پاكیزگی بدن نوزاد است... » 2

 

 

1- صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الخصال، ترجمه و تصحیح احمد فهری، ص751. به نقل از سایت شهید آوینی

 

 

2- همان، ص776 و حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج15،ص153. به نقل از سایت شهید آوینی




امام علی علیه السلام فرموده اند:

 

« علّموا صبیانكم من علمنا ماینفعهم اللّه به لاتغلب علیهم المرجئة برأیها »

 

به كودكان خود آن مقدار از دانش ما كه به‏حال آنان مفید است، تعلیم دهید تا اندیشه و نظر مرجئه* برآنان غالب نگردد

 

 

 

حسّر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج15، ص197 به‏نقل از خصال صدوق، ج2، ص157 و ابن‏شعبه حرانّی، تحف‏العقول، ص68. به نقل از سایت شهید آوینی

 

 

 

 

* المرجئة فی مقابلة الشیعة، من الارجاء بمعنی التأخیر لتأخیرهم علیا علیه‏السلام عن مرتبته و قد یطلق فی مقابلة الوعیدیة (ر.ك: الكافی، ج6، ص47 ) و نیز ر.ك: طریحی، مجمع البحرین ج1، ذیل ماده "رجاء







نوع مطلب : احادیث، 
برچسب ها :