تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - توضیح المسائل حضرت امام خمینى (قدس سره الشریف) نماز
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نماز جماعت

١٣٩٩ مستحب است نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى یومیه را به جماعت بخوانند ودر نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا براى همسایه مسجد و كسى كه صداى اذان مسجد را مى‏شنود بیشتر سفارش شده است.


١٤٠٠ در روایتى وارد شده است كه اگر یك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتى ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر مى‏شود تا به ده نفر برسند و عده آنان كه از ده گذشت اگر تمام آسمانها كاغذ و دریاها مركب و درختها قلم و جن و انس و ملائكه نویسنده شوند، نمى‏توانند ثواب یك ركعت آن را بنویسند.

١٤٠١ حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى‏اعتنایى جایز نیست و سزاوار نیست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند.

١٤٠٢ مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند. و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادى یعنى تنها خوانده شود، بهتر است. و نیز نماز جماعتى را كه مختصر بخواند، از نماز فرادى كه آن را طول بدهند، بهتر مى‏باشد.

١٤٠٣ وقتى كه جماعت بر پا مى‏شود مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده نماز دوم او كافى است.

١٤٠٤ اگر امام یا ماموم بخواهد نمازى را كه به جماعت‏خوانده دوباره با جماعت بخواند، در صورتى كه جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد، اشكال ندارد.

١٤٠٥ كسى كه در نماز وسواس دارد و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مى‏شود، باید نماز را با جماعت بخواند.

١٤٠٦ اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند چون اطاعت پدر و مادر واجب است، بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نماید.

١٤٠٧ احتیاط واجب آن است كه نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه‏السلام با جماعت نخوانند، ولى به قصد رجاء مانع ندارد و نمازهاى مستحبى را هم نمى‏شود به ماعت‏خواند مگر نماز استسقاء كه براى آمدن باران مى‏خوانند.

١٤٠٨ موقعى كه امام جماعت نماز یومیه مى‏خواند هر كدام از نمازهاى یومیه را مى‏شود به او اقتدا كرد ولى اگر نماز یومیه‏اش را احتیاطا دوباره مى‏خواند فقط در صورتى كه ماموم احتیاطش با امام یكى باشد مى‏تواند به او اقتدا كند.

١٤٠٩ اگر امام جماعت قضاى نماز یومیه خود را مى‏خواند مى‏شود به او اقتدا كرد، ولى اگر نمازش را احتیاطا قضا مى‏كند یا قضاى احتیاطى نماز كس دیگر را مى‏خواند اگر چه براى آن پول نگرفته باشد اقتداى به او اشكال دارد ولى اگر انسان بداند صورت اقتداى به او اشكال ندارد.

١٤١٠ اگر انسان نداند نمازى را كه امام مى‏خواند نماز واجب یومیه است‏یا نماز مستحب نمى‏تواند به او اقتدا كند.

١٤١١ اگر امام در محراب باشد و كسى پشت‏سر او اقتدا نكرده باشد كسانى كه دو طرف محراب ایستاده‏اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمى‏بینند،نمى‏توانند اقتدا كنند، بلكه اگر كسى هم پشت‏سر امام اقتدا كرده باشد اقتدا كردن كسانى كه دو طرف او ایستاده‏اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمى‏بینند اشكال دارد، بلكه باطل است.

١٤١٢ اگر به واسطه درازى صف اول، كسانى كه دو طرف صف ایستاده‏اند امام را نبینند مى‏توانند اقتدا كنند و نیز اگر به واسطه درازى یكى از صفهاى دیگر، كسانى كه دو طرف آن ایستاده‏اند، صف جلوى خود را نبینند، مى‏توانند اقتدا نمایند.

١٤١٣ اگر صفهاى جماعت تا درب مسجد برسد كسى كه مقابل درب پشت صف ایستاده نمازش صحیح است، و نیز نماز كسانى كه پشت‏سر او اقتدا مى‏كنند، صحیح مى‏باشد ولى نماز كسانى كه دو طرف او ایستاده‏اند و صف جلو را نمى‏بینند، اشكال دارد، بلكه باطل است.

١٤١٤ كسى كه پشت‏ستون ایستاده، اگر از طرف راست‏یا چپ به واسطه ماموم دیگر به امام متصل نباشد نمى‏تواند اقتدا كند. بلكه اگر از دو طرف هم متصل باشد، ولى از صف جلو حتى یك نفر را هم نبیند، جماعت او صحیح نیست.

١٤١٥ جاى ایستادن امام باید از جاى ماموم بلندتر نباشد ولى اگر مكان امام مقدار خیلى كمى بلندتر باشد، اشكال ندارد. و نیز اگر زمین سراشیب باشد و امام در طرفى كه بلندتر است بایستد در صورتى كه سراشیبى آن زیاد نباشد و طورى باشد كه به آن زمین مسطح بگویند مانعى ندارد.

١٤١٦ اگر جاى ماموم بلندتر از جاى امام باشد در صورتى كه بلندى به مقدار متعارف زمان قدیم باشد مثل آن كه امام در صحن مسجد و ماموم در پشت بام بایستد اشكال ندارد، ولى اگر مثل ساختمانهاى چند طبقه این زمان باشد، جماعت اشكال دارد.

١٤١٧ اگر بین كسانى كه در یك صف ایستاده‏اند بچه ممیز یعنى بچه‏اى كه خوب و بد را مى‏فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است، مى‏توانند اقتدا كنند.

١٤١٨ بعد از تكبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تكبیر گفتن آنان نزدیك باشد كسى كه در صف بعد ایستاده، مى‏تواند تكبیر بگوید ولى احتیاط مستحب آن است كه صبر كند تا تكبیر صف جلو تمام شود.

١٤١٩ اگر بداند نماز یك صف از صفهاى جلو باطل است، در صفهاى بعد نمى‏تواند اقتدا كند، ولى اگر نداند نماز آنان صحیح است‏یا نه، مى‏تواند اقتدا نماید.

١٤٢٠ هرگاه بداند نماز امام باطل است مثلا بداند امام وضو ندارد، اگر چه خود امام ملتفت نباشد، نمى‏تواند به او اقتدا كند.

١٤٢١ اگر ماموم بعد از نماز بفهمد كه امام عادل نبوده، یا كافر بوده، یا به جهتى نمازش باطل بوده، مثلا بى وضو نماز خوانده، نمازش صحیح است.

١٤٢٢ اگر در بین نماز شك كند كه اقتدا كرده یا نه، چنانچه در حالى باشد كه وظیفه ماموم است، مثلا به حمد و سوره امام گوش مى‏دهد باید نماز را به جماعت تمام كند، و اگر مشغول كارى باشد كه هم وظیفه امام و هم وظیفه ماموم است مثلا در ركوع یا سجده باشد، باید نماز را به نیت فرادى تمام نماید.

١٤٢٣ انسان در بین نماز جماعت مى‏تواند نیت فرادى كند.

١٤٢٤ اگر ماموم به واسطه عذرى بعد از حمد و سوره امام نیت فرادى كند، لازم نیست‏حمد و سوره را بخواند، ولى اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادى نماید، باید مقدارى را كه امام نخوانده بخواند.

١٤٢٥ اگر در بین نماز جماعت نیت فرادى نماید، بنابر احتیاط واجب نباید دوباره نیت جماعت كند. ولى اگر مردد شود كه نیت فرادى كند یا نه، و بعد تصمیم بگیرد نماز را با جماعت تمام كند، نمازش صحیح است.

١٤٢٦ اگر شك كند كه نیت فرادى كرده یا نه، باید بنا بگذارد كه نیت فرادى نكرده است.

١٤٢٧ اگر موقعى كه امام در ركوع است، اقتدا كند و به ركوع امام برسد، اگر چه ذكر امام تمام شده باشد، نمازش به طور جماعت صحیح است و یك ركعت‏حساب مى‏شود، اما اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد، نمازش به طور فرادى صحیح مى‏باشد و باید آن را تمام نماید.

١٤٢٨ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود و شك كند كه به ركوع امام رسیده یا نه، نمازش صحیح است و فرادى مى‏شود.

١٤٢٩ اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پیش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، مى‏تواند نیت فرادى كند، یا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخیزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند و لى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگویند این شخص نماز جماعت مى‏خواند، باید نیت فرادى نماید.

١٤٣٠ اگر اول نماز یا بین حمد و سوره اقتدا كند و پیش از آن كه به ركوع رود امام سر از ركوع بردارد، نماز او به طور جماعت صحیح است، و باید ركوع كند و خود را به امام برساند.

١٤٣١ اگر موقعى برسد كه امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تكبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن كه دوباره نیت كند و تكبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.

١٤٣٢ ماموم نباید جلوتر از امام بایستد، و اگر مساوى او هم بایستد، اشكال دارد و به احتیاط واجب باید كمى عقب تر از امام بایستد، اگر چه قد او بلندتر از امام باشد، كه در ركوع و سجود سرش جلوتر از امام باشد.

١٤٣٣ در نماز جماعت باید بین ماموم و امام پرده و مانند آن كه پشت آن دیده نمى‏شود فاصله نباشد، و همچنین است بین انسان و ماموم دیگرى كه انسان به واسطه او به امام متصل شده است ولى اگر امام، مرد و ماموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و ماموم دیگرى كه مرد است و زن به بواسطه او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد.

١٤٣٤ اگر بعد از شروع به نماز بین ماموم و امام یا بین ماموم و كسى كه ماموم به واسطه او متصل به امام است پرده یا چیز دیگرى كه پشت آن را نمى‏توان دید فاصله شود، نمازش فرادى مى‏شود، و صحیح است.

١٤٣٥ اگر بین جاى سجده ماموم و جاى ایستادن امام به قدر گشادى بین دو قدم فاصله باشد اشكال ندارد، و نیز اگر بین انسان به واسطه مامومى كه جلوى او ایستاده و انسان به وسیله او به امام متصل است به همین مقدار فاصله باشد نمازش اشكال ندارد، و احتیاط مستحب آن است كه جاى سجده ماموم با جاى كسى كه جلوى او ایستاده هیچ فاصله نداشته باشد.

١٤٣٦ اگر ماموم به واسطه كسى كه طرف راست‏یا چپ او اقتدا كرده به امام متصل باشد و از جلو به امام متصل نباشد، چنانچه به اندازه گشادى بین دو قدم هم فاصله داشته باشند نمازش صحیح است.

١٤٣٧ اگر در نماز بین ماموم و امام یا بین ماموم و كسى كه ماموم به واسطه او به امام متصل است بیشتر از یك قدم بزرگ فاصله پیدا شود نمازش فرادى مى‏شود و صحیح است.

١٤٣٨ اگر نماز همه كسانى كه در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیت فرادى نمایند، اگر فاصله به اندازه یك قدم بزرگ نباشد نماز صف بعد به طور جماعت صحیح، و اگر بیشتر از این مقدار باشد فرادى مى‏شود و صحیح است.

١٤٣٩ اگر در ركعت دوم اقتدا كند قنوت و تشهد را با امام مى‏خواند و احتیاط آن است كه موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند كند و باید بعد از تشهد با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند و اگربراى سوره وقت ندارد، حمد را تمام كند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند، یا نیت فرادى كند و نمازش صحیح است، ولى اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه احتیاطا نماز را دوباره بخواند.

١٤٤٠ اگر موقعى كه امام در ركعت دوم نماز چهار ركعتى است اقتدا كند، بایددر ركعت دوم نمازش كه ركعت‏سوم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را به‏مقدار واجب بخواند و برخیزد، و چنانچه براى گفتن سه مرتبه تسبیحات وقت ندارد،یك مرتبه بگوید و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند.

١٤٤١ اگر امام در ركعت‏سوم یا چهارم باشد و ماموم بداند كه اگر اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمى رسد، بنابر احتیاط واجب باید صبر كند تا امام به ركوع رود، بعد اقتدا نماید.

١٤٤٢ اگر در ركعت‏سوم یا چهارم امام اقتدا كند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد باید حمد را تمام كند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند، ولى اگر در سجده به امام برسد بهتر است كه احتیاطا نماز را دوباره بخواند.

١٤٤٣ كسى كه مى‏داند اگر سوره را بخواند در ركوع به امام نمى رسد، باید سوره را نخواند، ولى اگر خواند نمازش صحیح است.

١٤٤٤ كسى كه اطمینان دارد كه اگر سوره را شروع كند یا تمام نماید به ركوع امام مى رسد، احتیاط واجب آن است كه سوره را شروع كند یا اگر شروع كرده تمام نماید.

١٤٤٥ كسى كه یقین دارد، اگر سوره را بخواند به ركوع امام مى رسد، چنانچه سوره را بخواند و به ركوع نرسد نمازش صحیح است.

١٤٤٦ اگر امام ایستاده باشد و ماموم نداند كه در كدام ركعت است مى‏تواند اقتدا كند ولى باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند و اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اول یا دوم بوده نمازش صحیح است.

١٤٤٧ اگر به خیال این كه امام در ركعت اول یا دوم است‏حمد و سوره نخواند و بعد از ركوع بفهمد كه در ركعت‏سوم یا چهارم بوده نمازش صحیح است. ولى اگر پیش از ركوع بفهمد باید حمد و سوره را بخواند و اگر وقت ندارد فقط حمد را بخواند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند.

١٤٤٨ اگر به خیال این كه امام در ركعت‏سوم یا چهارم است‏حمد و سوره را بخواند و پیش از ركوع یا بعد از آن بفهمد كه در ركعت اول یا دوم بوده نمازش صحیح است.

١٤٤٩ اگر موقعى كه مشغول نماز مستحبى است جماعت بر پا شود چنانچه اطمینان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد، مستحب است نماز را رها كند و مشغول نماز جماعت‏شود بلكه اگر اطمینان نداشته باشد كه به ركعت اول برسد مستحب است به همین دستور رفتار نماید.

١٤٥٠ اگر موقعى كه مشغول نماز سه ركعتى یا چهار ركعتى است جماعت بر پا شود چنانچه به ركوع ركعت‏سوم نرفته و اطمینان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد، مستحب است به نیت نماز مستحبى نماز را دو ركعتى تمام كند و خود را به جماعت برساند.

١٤٥١ اگر نماز امام تمام شود و ماموم مشغول تشهد یا سلام اول باشد لازم نیست نیت فرادى كند.

١٤٥٢ كسى كه یك ركعت از امام عقب مانده وقتى امام تشهد ركعت آخر را مى‏خواند مى‏تواند برخیزد و نماز را تمام كند و یا انگشتان دست، و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگه دارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد.

شرایط امام جماعت

١٤٥٣ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد. و اقتدا كردن بچه ممیز كه خوب و بد را مى‏فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست. و احتیاط واجب آن است كه امام زن نیز مرد باشد.

١٤٥٤ امامى را كه عادل مى دانسته، اگر شك كند به عدالت‏خود باقى است‏یا نه، مى تواند به او اقتدا نماید.

١٤٥٥ كسى كه ایستاده نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه نشسته یا خوابیده نماز مى‏خواند اقتدا كند و كسى كه نشسته نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه خوابیده نماز مى‏خواند، اقتدا نماید.

١٤٥٦ كسى كه نشسته نماز مى‏خواند مى‏تواند به كسى كه نشسته نماز مى‏خواند اقتدا كند و همچنین كسى كه خوابیده است مى‏تواند به كسى كه نشسته نماز مى‏خواند اقتدا كند ولى كسى كه نشسته نماز مى‏خواند نمى‏تواند به كسى كه خوابیده نماز مى‏خواند، اقتدا نماید.

١٤٥٧ اگر امام جماعت به واسطه عذرى با تیمم یا با وضوى جبیره‏اى نماز بخواند مى‏شود به او اقتدا كرد ولى اگر به واسطه عذرى با لباس نجس نماز مى‏خواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا كرد.

١٤٥٨ اگر امام مرضى دارد كه نمى‏تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى كند بنابر احتیاط واجب نمى‏شود به او اقتدا كرد.

١٤٥٩ بنابر احتیاط واجب كسى كه مرض خوره یا پیسى دارد، نباید امام جماعت‏شود.

احكام جماعت

١٤٦٠ موقعى كه ماموم نیت مى‏كند باید امام را معین نماید، ولى دانستن اسم او لازم نیست، مثلا اگر نیت كند اقتدا مى كنم به امام حاضر نمازش صحیح است.

١٤٦١ ماموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند ولى اگر ركعت اول یا دوم او، ركعت‏سوم یا چهارم امام باشد باید حمد و سوره را بخواند.

١٤٦٢ اگر ماموم در ركعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشا صداى حمد و سوره امام را بشنود اگر چه كلمات را تشخیص ندهد، باید حمد و سوره را نخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است‏حمد و سوره بخواند ولى باید آهسته بخواند و چنانچه سهوا بلند بخواند اشكال ندارد.

١٤٦٣ اگر ماموم بعضى از كلمات حمد و سوره امام را بشنود، احتیاط واجب آن است كه حمد و سوره را نخواند.

١٤٦٤ اگر ماموم سهوا حمد و سوره بخواند یا خیال كند صدایى را كه مى‏شنود صداى امام نیست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده نمازش صحیح است.

١٤٦٥ اگر شك كند كه صداى امام را مى‏شنود یا نه، یا صدایى بشنود و نداند صداى امام ست‏یا صداى كس دیگر، مى تواند حمد و سوره بخواند.

١٤٦٦ ماموم باید در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر، حمد و سوره نخواند و مستحب است به جاى آن ذكر بگوید.

١٤٦٧ ماموم نباید تكبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلكه احتیاط واجب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده، تكبیر نگوید.

١٤٦٨ اگر ماموم پیش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحیح است.

١٤٦٩ اگر ماموم غیر از تكبیرة الاحرام و سلام چیزهاى دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود یا بداند امام چه وقت مى‏گوید،احتیاط مستحب آن است كه پیش از امام نگوید.

١٤٧٠ ماموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده مى‏شود كارهاى دیگر آن مانند ركوع و سجود را با امام یا كمى بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پیش از امام یا مدتى بعد از امام انجام دهد، معصیت كرده و لى نمازش صحیح است، اما اگر در دو ركن پشت‏سر هم از امام جلو یا عقب بیفتد بنابر احتیاط واجب باید نماز را تمام كند و دوباره بخواند، اگر چه بعید نیست نمازش صحیح باشد و فرادى شود.

١٤٧١ اگر سهوا پیش از امام سر از ركوع بردارد، چنانچه امام در ركوع باشد باید به ركوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت زیاد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمى‏كند ولى اگر به ركوع برگردد و پیش از آن كه به ركوع برسد،امام سر بردارد نمازش باطل است.

١٤٧٢ اگر اشتباها سر بردارد و ببیند امام در سجده است باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتفاق بیفتد براى زیاد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمى‏شود.

١٤٧٣ كسى كه اشتباها پیش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد،و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد، نمازش صحیح است ولى اگر در هر دو سجده این اتفاق بیفتد، نماز باطل است.

١٤٧٤ اگر اشتباها سر از ركوع یا سجده بردارد و سهوا یا به خیال اینكه به امام نمى‏رسد به ركوع یا سجده نرود نمازش صحیح است.

١٤٧٥ اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه به خیال این‏كه سجده اول امام است، به قصد این كه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده باید بنابر احتیاط نماز را تمام كند و از سر بخواند و اگر به خیال اینكه سجده دوم است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده احتیاط آن است‏كه نماز را فرادى تمام نماید اگر چه مى‏تواند متابعت امام را بكند و به سجده رود و نماز را تمام كند.

١٤٧٦ اگر سهوا پیش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر سر بردارد به‏مقدارى از قرائت امام مى رسد، چنانچه سر بردارد و با امام به ركوع رود نمازش صحیح است.

١٤٧٧ اگر سهوا پیش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر برگردد به چیزى از قرائت امام نمى رسد، واجب است‏سر بردارد و با امام نماز را تمام كند و نمازش صحیح است اگر چه احوط استحبابى در این صورت اعاده نماز است، و اگر سر برندارد تا امام برسد نمازش صحیح است.

١٤٧٨ اگر سهوا پیش از امام به سجده رود، واجب است كه سر بردارد و با امام به سجده رود و نمازش صحیح است اگر چه احتیاط استحبابى در این صورت اعاده نماز است و اگر برنداشت نمازش صحیح است.

١٤٧٩ اگر امام در ركعتى كه قنوت ندارد اشتباها قنوت بخواند یا در ركعتى كه تشهد ندارد اشتباها مشغول خواندن تشهد شود ماموم نباید قنوت و تشهد را بخواند ولى نمى‏تواند پیش از امام به ركوع رود، یا پیش از ایستادن امام بایستد بلكه‏باید صبر كند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقیه نماز را با او بخواند.

چیزهایى كه در نماز جماعت مستحب است

١٤٨٠ اگر ماموم یك مرد باشد، مستحب است طرف راست امام بایستد، واگر یك زن باشد، مستحب است در طرف راست امام طورى بایستد كه جاى سجده‏اش مساوى زانو یا قدم امام باشد، و اگر یك مرد و یك زن، یا یك مرد و چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راست امام و باقى پشت‏سر امام بایستند، و اگرچند مرد یا چند زن باشند، مستحب است پشت‏سر امام بایستند، و اگر چند مرد و چند زن باشند، مستحب است مردها عقب امام و زنها پشت مردها بایستند.

١٤٨١ اگر امام و ماموم هر دو زن باشند احتیاط آن است كه امام كمى جلوتر بایستد.

١٤٨٢ مستحب است امام در وسط بایستد و اهل علم و كمال و تقوى در صف اول بایستند.

١٤٨٣ مستحب است صفهاى جماعت منظم باشد و بین كسانى كه در یك صف ایستاده‏اند فاصله نباشد و شانه آنان ردیف یكدیگر باشد.

١٤٨٤ مستحب است بعد از گفتن "قد قامت الصلاة" مامومین برخیزند.

١٤٨٥ مستحب است امام جماعت‏حال مامومى را كه از دیگران ضعیف تر است رعایت كند و عجله نكند تا افراد ضعیف به او برسند، و نیز مستحب است قنوت و ركوع و سجود را طول ندهد، مگر

١٤٨٦ مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذكرهایى كه بلند مى‏خواند صداى خود را بقدرى بلند كند كه دیگران بشنوند ولى باید بیش از اندازه صدا را بلند نكند.

١٤٨٧ اگر امام در ركوع بفهمد كسى تازه رسیده و مى‏خواهد اقتدا كند مستحب است ركوع را دو برابر همیشه طول بدهد و بعد برخیزد، اگر چه بفهمد كس دیگرى هم براى اقتدا وارد شده است.

چیزهایى كه در نماز جماعت مكروه است

١٤٨٨ اگر در صفهاى جماعت جا باشد، مكروه است انسان تنها بایستد.

١٤٨٩ مكروه است ماموم ذكرهاى نماز را طورى بگوید كه امام بشنود.

١٤٩٠ مسافرى كه نماز ظهر و عشا را دو ركعت مى‏خواند مكروه است در این نمازها به كسى كه مسافر نیست اقتدا كند و كسى كه مسافر نیست مكروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.





نوع مطلب : احکام و استفتائات، 
برچسب ها :