تبلیغات
khademineasheghaneabasaleh - توضیح المسائل حضرت امام خمینى (قدس سره الشریف) ادامه احکام نماز
 
khademineasheghaneabasaleh
به امید فرج مهدی منتظر همچنان منتظریم
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : morteza taghavi
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت؟







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شرط سوم

٨٢١ لباس نمازگزار باید از اجزاى حیوان مرده‏اى كه خون جهنده دارد، یعنى حیوانى كه اگر رگش را ببرند، خون از آن جستن مى‏كند، نباشد. بلكه اگر از حیوان مرده‏اى كه مانند ماهى، خون جهنده ندارد لباس تهیه كند، احتیاط واجب آن است كه با آن نماز نخواند.

٨٢٢ باید چیزى از مردار مانند گوشت و پوست آن كه روح داشته، بنابر احتیاط واجب همراه نمازگزار نباشد، گرچه لباس او هم نباشد.

٨٢٣ اگر چیزى از مردار حلال گوشت مانند مو و پشم كه روح ندارد همراه نمازگزار باشد یا با لباسى كه از آنها تهیه كرده‏اند نماز بخواند، نمازش صحیح است.

شرط چهارم

٨٢٤ لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد. و اگر مویى ازآن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است.

٨٢٥ اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بربدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد، نماز باطل و اگر خشك شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.

٨٢٦ اگر مو و عرق و آب دهان كسى بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، اشكال ندارد. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.

٨٢٧ اگر شك داشته باشد كه لباسى از حیوان حلال گوشت است‏یا حرام گوشت،چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه، نماز با آن خواندن مانعى ندارد.

٨٢٨ اگر انسان احتمال دهد تكمه صدفى و مانند آن از حیوان است، نماز خواندن با آن مانعى ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.

٨٢٩ با پوست‏سنجاب و خز نماز خواندن اشكال ندارد.

٨٣٠ اگر با لباسى كه نمى‏داند كه از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند،نمازش صحیح است. ولى اگر فراموش كرده باشد، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را دوباره بخواند.

شرط پنجم

٨٣١ پوشیدن لباس طلاباف براى مرد حرام و نماز با آن باطل است. ولى براى زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.

٨٣٢ زینت كردن به طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچى طلا به دست براى مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است و احتیاط واجب آن است كه از استعمال عینك طلا هم خوددارى كند. ولى زینت كردن به طلا براى زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.

٨٣٣ اگر مردى نداند یا فراموش كند كه انگشترى یا لباسش از طلا است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.

٨٣٤ لباس مرد نمازگزار باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن براى مرد حرام است. و در چیزى كه نماز در آن تمام نمى‏شود، مانند بند شلوار و عرقچین نیز به احتیاط واجب نباید از حریر خالص باشد.

٨٣٥ اگر آستر تمام لباس یا آستر مقدارى از آن ابریشم خالص باشد، پوشیدن آن براى مرد حرام و نماز در آن باطل است.

٨٣٦ لباسى را كه نمى‏داند از ابریشم خالص است‏یا چیز دیگر، پوشیدن آن اشكال ندارد، و نماز با آن صحیح است.

٨٣٧ دستمال ابریشمى و مانند آن اگر در جیب مرد باشد، اشكال ندارد، و نماز را باطل نمى‏كند.

٨٣٨ پوشیدن لباس ابریشمى براى زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.

٨٣٩ پوشیدن لباس غصبى و ابریشمى خالص و طلاباف و لباسى كه از مردار تهیه شده، در حال ناچارى مانعى ندارد. و نیز كسى كه ناچار است لباس بپوشد و لباس دیگرى غیر از اینها ندارد و تا آخر وقت هم، ناچارى او از بین نمى‏رود،مى‏تواند با این لباسها نماز بخواند.

٨٤٠ اگر غیر از لباس غصبى و لباسى كه از مردار تهیه شده لباس دیگرى ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز بخواند.

٨٤١ اگر غیر از لباسى كه از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگرى ندارد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد مى‏تواند با همان لباس نماز بخواند و اگر ناچار نباشد باید به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد، و بنابر احتیاط واجب یك نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.

٨٤٢ اگر مرد غیر از لباس ابریشمى خالص یا طلاباف لباس دیگرى نداشته باشد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد باید به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز بخواند.

٨٤٣ اگر چیزى ندارد كه در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگرچه به كرایه یا خریدارى باشد تهیه نماید. ولى اگر تهیه آن به قدرى پول لازم دارد كه نسبت به دارایى او زیاد است، یا طورى است كه اگر پول را به مصرف لباس برساند به حال او ضرر دارد، باید به دستورى كه براى برهنگان گفته شد،نماز بخواند.

٨٤٤ كسى كه لباس ندارد، اگر دیگرى لباس به او ببخشد یا عاریه دهد، چنانچه قبول كردن آن براى او مشقت نداشته باشد، باید قبول كند. بلكه اگر عاریه كردن یا طلب بخشش براى او سخت نیست، باید از كسى كه لباس دارد طلب بخشش یا عاریه نماید.

٨٤٥ بنابر احتیاط واجب باید انسان از پوشیدن لباس شهرت كه پارچه یا رنگ یا دوخت آن براى كسى كه مى‏خواهد آن را بپوشاند معمول نیست، خوددارى كند. ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشكال ندارد.

٨٤٦ احتیاط واجب آن است كه مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد. ولى اگر با آن نماز بخواند، اشكال ندارد.

٨٤٧ كسى كه باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف یا تشك او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزاى حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است كه در نماز، خود را با آنها نپوشاند.

مواردى كه لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد

٨٤٨ در سه صورت كه تفصیل آنها بعدا گفته مى‏شود، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آنكه به واسطه زخم یا جراحت‏یا دملى كه در بدن او است، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم: آنكه بدن یا لباس او به مقدار كمتر از درهم كه تقریبا به اندازه یك اشرفى مى‏شود، به خون آلوده باشد. سوم: آنكه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم: آنكه لباس زنى كه پرستار بچه است، نجس شده باشد. و احكام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مى‏شود.

٨٤٩ اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت‏یا دمل باشد، چنانچه طورى است كه آب كشیدن بدن یا لباس یا عوض كردن لباس براى بیشتر مردم یا براى خصوص او سخت است، تا وقتى كه زخم یا جراحت‏یا دمل خوب نشده است،مى‏تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چركى كه با خون بیرون آمده یا دوایى كه روى زخم گذاشته‏اند و نجس شده، در بدن یا لباس او باشد.

٨٥٠ اگر خون بریدگى و زخمى كه به زودى خوب مى‏شود و شستن آن آسان است، در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

٨٥١ اگر جایى از بدن یا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند. ولى اگر مقدارى از بدن یا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مى‏شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.

٨٥٢ اگر از توى دهان و بینى و مانند اینهاست‏خونى به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است كه با آن نماز نخواند ولى با خون بواسیر میشود نماز خواند اگر چه دانه‏هایش در داخل باشد.

٨٥٣ كسى كه بدنش زخم است اگر در بدن یا لباس خود خونى ببیند و نداند از زخم است‏یا خون دیگر با آن نماز خواندن مانعى ندارد.

٨٥٤ اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزدیك هم باشند كه یك زخم حساب شود، تا وقتى همه خوب نشده‏اند، نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد. ولى اگر به‏قدرى از هم دور باشند كه هر كدام یك زخم حساب شود، هر كدام كه خوب شد، باید براى نماز بدن و لباس را از خون آن، آب بكشد.

٨٥٥ اگر سر سوزنى خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولى خونهاى دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت، و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حیوان حرام گوشت، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد كه تقریبا به اندازه یك اشرفى مى‏شود نماز خواندن با آن اشكال ندارد. ولى احتیاط مستحب آن است كه از خون سگ و كافر و مردار و حیوان حرام گوشت، اجتناب كند.

٨٥٦ خونى كه به لباس بى‏آستر بریزد و به پشت آن برسد، یك خون حساب مى‏شود. ولى اگر پشت آن، جدا خونى شود، بنابر احتیاط واجب باید هر كدام را جدا حساب نمود. پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است، روى هم كمتر از درهم باشد نماز با آن صحیح، و اگر بیشتر باشد، نماز با آن نماز باطل است.

٨٥٧ اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بریزد و به آستر آن برسد، و یا به آستر بریزد و روى لباس خونى شود، باید هر كدام را جدا حساب نمود. پس اگر خون روى لباس و آستر كمتر از درهم باشد، نماز با آن صحیح، و اگر بیشتر باشد،نماز با آن باطل است.

٨٥٨ اگر خون بدن یا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد، در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسیده، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده كند، نماز با آن باطل است. بلكه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند، نماز خواندن با آن اشكال دارد. ولى اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است.

٨٥٩ اگر بدن یا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگرچه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد، نمى‏شود با آن، نماز خواند.

٨٦٠ اگر خونى كه در بدن یا لباس است، كمتر از درهم باشد و نجاست دیگرى به‏آن برسد، مثلا یك قطره بول روى آن بریزد، نماز خواندن با آن جایز نیست.

٨٦١ اگر لباسهاى كوچك نمازگزار مثل عرقچین و جوراب كه نمى‏شود با آنها عورت را پوشانده نجس باشد، چنانچه از مردار و حیوان حرام گوشت درست نشده باشد، نماز با آنها صحیح است. و نیز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند، اشكال ندارد.

٨٦٢ احتیاط آن است كه چیز نجسى كه با آن مى‏شود عورت را پوشاند، همراه نمازگزار نباشد. ولى كسى كه این مساله را نمى‏دانسته و مثلا مدتى با این طور نماز خوانده، لازم نیست آن نمازها را قضا كند.

٨٦٣ زنى كه پرستار بچه است و بیشتر از یك لباس ندارد هرگاه شبانه روزى یك مرتبه لباس خود را آب بكشد اگرچه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود مى‏تواند با آن لباس نماز بخواند ولى احتیاط واجب آن است كه لباس خود را در شبانه روز یك مرتبه براى اولین نمازى كه لباسش پیش از آن نجس شده آب بكشد و نیز اگر بیشتر از یك لباس دارد ولى ناچار است كه همه آنها را بپوشد چنانچه شبانه روزى یك مرتبه به دستورى كه گفته شده همه آنها را آب بكشد كافى است.

چیزهایى كه در لباس نمازگزار مستحب است

٨٦٤ چند چیز در لباس نمازگزار مستحب است كه از آن جمله است: عمامه با تحت الحنك، پوشیدن عبا و لباس سفید و پاكیزه‏ترین لباسها، و استعمال بوى خوش، و دست كردن انگشترى عقیق.

چیزهایى كه در لباس نمازگزار مكروه است

٨٦٥ چند چیز در لباس نمازگزار مكروه است، و از آن جمله است: پوشیدن لباس سیاه و چرك و تنگ، و لباس شرابخوار، و لباس كسى كه از نجاست پرهیز نمى‏كند، و لباسى كه نقش صورت دارد. و نیز باز بودن تكمه‏هاى لباس و دست كردن انگشترى كه نقش صورت دارد، مكروه مى‏باشد.

مكان نمازگزار

مكان نمازگزار چند شرط دارد: شرط اول: آنكه مباح باشد.

٨٦٦ كسى كه در ملك غصبى نماز مى‏خواند، اگر چه روى فرش و تخت و مانند اینها باشد، نمازش باطل است. ولى نماز خواندن در زیر سقف غصبى و خیمه غصبى، مانعى ندارد.

٨٦٧ نماز خواندن در ملكى كه منفعت آن مال دیگرى است بدون اجازه كسى كه منفعت ملك مال او مى‏باشد باطل است مثلا در خانه اجاره‏اى اگر صاحب خانه یا دیگرى بدون اجازه كسى كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند نمازش باطل است و همچنین است اگر در ملكى كه دیگرى در آن حق دارد نماز بخواند مثلا اگر میت وصیت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفى برسانند تا وقتى ثلث را جدا نكنند نمى‏شود در ملك او نماز خواند.

٨٦٨ كسى كه در مسجد نشسته، اگر دیگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب باید دوباره نمازش را در محل دیگرى بخواند.

٨٦٩ اگر در جایى كه نمى‏داند غصبى است، نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى كه غصبى بودن آن را فراموش كرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است. مگر آنكه خودش غصب كرده باشد، كه در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است.

٨٧٠ اگر بداند جایى غصبى است ولى نداند كه در جاى غصبى نماز باطل است، و در آنجا نماز بخواند، نماز او باطل است.

٨٧١ كسى كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حیوان سوارى یا زین آن غصبى باشد، نماز او باطل است و همچنین است اگر بخواهد سواره نماز مستحبى بخواند.

٨٧٢ كسى كه در ملكى با دیگرى شریك است اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه شریكش نمى‏تواند در آن ملك تصرف كند، و نماز بخواند.

٨٧٣ اگر با عین پولى كه خمس و زكات آن را نداده ملكى بخرد تصرف او در آن ملك حرام و نمازش هم در آن باطل است. و همچنین است اگر به ذمه بخرد و در موقع خریدن قصدش این باشد كه از مالى كه خمس یا زكاتش را نداده بدهد.

٨٧٤ اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلبا راضى نیست نماز خواندن در ملك او باطل است و اگر اجازه ندهد و انسان یقین كند كه قلبا راضى است نماز صحیح است.

٨٧٥ تصرف در ملك میتى كه خمس یا زكات بدهكار است‏حرام و نماز در آن باطل است مگر آنكه بدهكارى او را بدهند یا بنا داشته باشند بدون مسامحه بپردازند.

٨٧٦ تصرف در ملك میتى كه به مردم بدهكار است‏حرام، و نماز در آن باطل است. ولى تصرفات جزئى كه براى برداشتن میت معمول است، اشكال ندارد. و نیز اگر بدهكارى او كمتر از مالش باشد و ورثه هم تصمیم داشته باشند كه بدهى را بدهند، تصرفى كه غیر فروختن و از بین بردن مال باشد، اشكال ندارد.

٨٧٧ اگر میت قرض نداشته باشد، ولى بعضى از ورثه او صغیر یا دیوانه یا غایب باشند، تصرف در ملك او حرام، و نماز در آن باطل است. ولى تصرفات جزئى كه براى برداشتن میت معمول است، اشكال ندارد.

٨٧٨ نماز خواندن در مسافر خانه و حمام و مانند اینها كه براى واردین آماده است اشكال ندارد و اگر وثوق پیدا نشود كه صاحبش راضى است مشكل است ولى در غیر این قبیل جاها، در صورتى مى‏شود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد، یا حرفى بزند كه معلوم شود، براى نماز خواندن اذن داده است مثل اینكه به‏كسى اجازه دهد در ملك او بنشیند و بخوابد كه از اینها فهمیده مى‏شود براى نماز خواندن هم اذن داده است.

٨٧٩ در زمین بسیار وسیعى كه از ده دور و چراگاه حیوانات است، اگر چه صاحبانش راضى نباشند، نماز خواندن و نشستن و خوابیدن در آن اشكال ندارد. و در زمینهاى زراعتى هم كه نزدیك ده است و دیوار ندارد، اگر چه در مالكین آنها صغیر و دیوانه باشد، نماز و عبور و تصرفات جزئى اشكال ندارد.ولى اگر یكى از صاحبانش ناراضى باشند، تصرف در آن حرام و نماز باطل است.

٨٨٠ شرط دوم: مكان نمازگزار باید بى‏حركت باشد، و اگر به واسطه تنگى وقت‏یا جهت دیگر ناچار باشد در جایى كه حركت دارد مانند اتومبیل و كشتى و ترن نماز بخواند، به قدرى كه ممكن است باید در حال حركت چیزى نخواند، و اگرآنها از قبله به طرف دیگر حركت كنند به طرف قبله برگردد.

٨٨١ نماز خواندن در اتومبیل و كشتى و ترن و مانند اینها، وقتى ایستاده‏اند،مانعى ندارد.

٨٨٢ روى خرمن گندم و جو و مانند اینها، كه نمى‏شود بى‏حركت ماند، نماز باطل است.

٨٨٣ در جایى كه به واسطه احتمال باد و باران و زیادى جمعیت و مانند اینها اطمینان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند، اگر به امید تمام كردن شروع كند، اشكال ندارد. و اگر به مانعى برنخورد، نمازش صحیح است. و در جایى كه ماندن در آن نماز نخواند، ولى اگر خواند نماز باطل نیست. و همچنین روى چیزى كه ایستادن و نشستن روى آن حرام است، مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده، باید نماز نخواند، ولى اگر خواند، صحیح است.

شرط سوم: آنكه در جایى كه سقف آن كوتاه است و نمى‏تواند در آنجا راست بایستد، یا به اندازه‏اى كوچك است كه جاى ركوع و سجود ندارد، نماز نخواند. و اگر ناچار شود كه در چنین جایى نماز بخواند، باید به قدرى كه ممكن است قیام و ركوع و سجود را بجا آورد.

٨٨٤ انسان باید رعایت ادب را بكند، و جلوتر از قبر پیغمبر و امام علیه‏السلام نماز نخواند. چنانچه نماز خواندن بى‏احترامى باشد، حرام است‏ولى نماز باطل نیست.

٨٨٥ اگر در نمازى چیزى مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد كه بى‏احترامى نشود اشكال ندارد، ولى فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه‏اى كه روى آن افتاده،كافى نیست.

شرط چهارم: آنكه مكان نمازگزار اگر نجس است به طورى تر نباشد كه رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد، ولى جایى كه پیشانى را بر آن مى‏گذارد اگر نجس باشد در صورتى كه خشك هم باشد، نماز باطل است، و احتیاط مستحب آن است كه مكان نمازگزار اصلا نجس نباشد.

٨٨٦ بنابر احتیاط مستحب، باید زن عقب‏تر از مرد بایستد و جاى سجده او ازجاى ایستادن كمى عقب‏تر باشد.

٨٨٧ اگر زن برابر مرد یا جلوتر بایستد، و با هم وارد نماز شوند، بهتر آن است كه نماز را دوباره بخوانند.

٨٨٨ اگر بین مرد و زن، دیوار یا پرده یا چیز دیگرى باشد، نمازشان صحیح است، و احتیاط مستحب هم در دوباره خواندن نیست.

شرط پنجم: آنكه جاى پیشانى نمازگزار از جاى زانوهاى او، بیش ازچهار انگشت بسته پست‏تر یا بلندتر نباشد، و احتیاط واجب آن است كه از سرانگشتان پا هم بیشتر از این پست و بلند تر نباشد.

٨٨٩ بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت، جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن در آنجا است. لیكن اگر خواند، نمازش باطل نیست.

٨٩٠ نماز خواندن در جایى كه تار و مانند آن استعمال مى‏كنند باطل نیست ولى گوش دادن به آنها حرام است.

٨٩١ در خانه كعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مكروه است ولى در حال ناچارى مانع ندارد.

٨٩٢ خواندن نماز مستحب در خانه كعبه و بر بام آن اشكال ندارد. بلكه مستحب است در داخل خانه مقابل هر ركنى دو ركعت نماز بخوانند.

جاهایى كه نماز خواندن در آنها مستحب است

٨٩٣ در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است كه نماز را در مسجد بخوانند. و بهتر از همه مسجدها مسجدالحرام است، و بعد از آن مسجد پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم، و بعد مسجد كوفه، و بعد از آن مسجد بیت‏المقدس، و بعد از مسجد بیت‏المقدس مسجد جامع هر شهر، و بعد از آن مسجد محله، و بعد از مسجد محله مسجد بازار است.

٨٩٤ براى زنها نماز خواندن در خانه، بلكه در صندوقخانه و اطاق عقب بهتر است، ولى اگر بتوانند كاملا خود را از نامحرم حفظ كنند بهتر است در مسجد نماز بخوانند.

٨٩٥ نماز در حرم امامان علیهم‏السلام مستحب، بلكه بهتر از مسجد است و نماز در حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام برابر دویست هزار نماز است.

٨٩٦ زیاد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدى كه نمازگزار ندارد، مستحب است.و همسایه مسجد اگر عذرى نداشته باشد، مكروه است در غیر مسجد نماز بخواند.

٨٩٧ مستحب است انسان با كسى كه در مسجد حاضر نمى‏شود، غذا نخورد و در كارها با او مشورت نكند، و همسایه او نشود، و از او زن نگیرد و به او زن ندهد.

جاهایى كه نماز خواندن در آنها مكروه است

٨٩٨ نماز خواندن در چند جا مكروه است و از آن جمله است: حمام، زمین نمكزار، مقابل انسان، مقابل درى كه باز است، در جاده و خیابان و كوچه اگر براى كسانى كه عبور مى‏كنند زحمت نباشد. و چنانچه زحمت باشد حرام ولى نماز باطل نیست، مقابل آتش و چراغ، در آشپزخانه و هر كجا كه كوره آتش باشد،مقابل چاه و چاله‏اى كه محل بول باشد، روبروى عكس و مجسمه چیزى كه روح دارد،مگر آنكه روى آن پرده بكشند، در اطاقى كه جنب در آن باشد، در جایى كه عكس باشد اگر چه روبروى نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روى قبر، بین دو قبر، در قبرستان.

٨٩٩ كسى كه در محل عبور مردم نماز مى‏خواند، یا كسى روبروى اوست، مستحب است جلوى خود چیزى بگذارد، و اگر چوب یا ریسمانى هم باشد كافى است.





نوع مطلب : احکام و استفتائات، 
برچسب ها :